Förflytta dig till innehållet

Brottsofferjouren kontaktas av allt fler klienter som utsatts på nätet

Antalet personer som kontaktar Brottsofferjouren på grund av brott som skett på nätet har ökat markant på ett år.

Under årets första kvartal var mängden personer som utsatts för onlinebrott 360 medan motsvarande siffra från förra året var 100.

Av alla Brottsofferjourens klienter har 7 procent blivit utsatta på nätet. Förra året var motsvarande siffra 3 procent. Till mängden räknas både längre klientkontakter och enstaka kontakter med jourens olika tjänster.

Verksamhetsledare Leena-Kaisa Åberg säger i ett pressmeddelande att det är viktigt att genast söka hjälp, också för brott som skett på nätet.

”På grund av digitaliseringen ökar brottsligheten på nätet och en del av fallen är väldigt allvarliga”, säger Åberg.

Personer som kontaktat Brottsofferjouren på grund av nätbrott har oftast råkat ut för bedrägeri eller förskingring. Många har även råkat ut för identitetsstöld.

Under 2020 kontaktades Brottsofferjouren av ett rekordantal personer som utsatts på nätet. Det här berodde på den så kallade Vastaamohärvan där en hackare fått tag på och spridit konfidentiell information om terapicentrets klienter.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *