Förflytta dig till innehållet

Boxaren Mia Salokannel från Pargas siktar på FM-medalj i ny gren

Timo Järvenpää
vältränad kvinna hänger i ringar
Pargasboxaren Mia Salokannel har börjat träna i armhävning med tilläggsvikter.

Pargasbon Mia Salokannel, som vann FM-mästerskapen för kvinnor under 51 kilo i boxning 2019, har blivit tvungen att pausa boxningskarriären åtminstone tills vidare, men vilar inte på lagrarna.

Hon har hittat en ny gren i armhävningar på stång med tilläggsvikter och just nu har hon siktet på FM som ordnas i Salo den 24–25 april.

– Jag har inte stängt dörren bakom mig gällande boxningen och vi får se hur det blir i höst, om jag fortsätter nästa år. Nu ska jag först ta en medalj i den här grenen, säger Salokannel, som inte kunde försvara sin FM-mästerskapstitel i Rovaniemi i fjol på grund av en handskada.

– Också coronarestriktionerna har gjort att det är tråkigt att bara ta en joggingtur.

Hittade nya grenen via gymmet

Hon kom i kontakt med den nya grenen av en slump. Hon tränade på gymmet då Jesper ”Jeppe” Lehtinen i en paus tog kontakt och föreslog att hon borde testa på en helt ny grej.

– Jag kände till armhävningar på stång med vikter sedan tidigare och då jag prövade kändes det genast bra. Eftersom jag gillar att tävla beslöt jag mig för att det här ska bli min gren, säger Salokannel.

Jesper Lehtinen tränar Mia Salokannel i armhävning med tilläggsvikter. Foto: Timo Järvenpää

Så började hennes och Lehtinens gemensamma träningsarbete. Efter en första försöksgång kändes allt bra och de kunde fortsätta.

– Det är roligt att träna med Jeppe.

Ett försök – med vikter mellan benen

Vad handlar armhävningar på stång med vikter då om? I all enkelhet är det armhävningar i hängande ställning där man från ett bälte har tilläggsvikter hängande mellan benen.

I armhävning på stång har man bara ett enda försök och kan alltså inte göra maximalt med armhävningar, utan en enda prestation med tilläggsvikter är avgörande.

– Vi märkte snabbt med Jeppe att resultaten förbättrades snabbt och beslöt oss för att målet är FM. Ännu i fjol fick man silver i min klass med 22 kilogram och på ganska kort tid lyckades jag med 22,5 kilo, säger Salokannel.

Mer mångsidig träning

De betonar båda att armhävningar med tilläggsvikter är en gren där det går att börja också som lite äldre.

Mia Salokannel börjar med att sikta på FM-medalj. Foto: Timo Järvenpää

Salokannel påpekar också att det inte är lika begränsat att träna den här grenen som det är med boxning.

Till den nuvarande träningen hör förutom armhävningsövningar tre gånger i veckan också löpning, magmuskelövningar och armpress, skidåkning och lite kampsport.

– I boxningen är allt gällande träningen mycket striktare. När det gäller kosten så äter jag som vilken annan idrottare som helst, det vill säga hälsosamt, men ibland kan jag äta till exempel glass eller andra godsaker.

Är du intresserad av internationella tävlingar i den här grenen?

– Naturligtvis, men eftersom FM i Salo är mina första tävlingar i det här, så vet jag inte ännu vad som händer i fortsättningen.

Det går att följa med Salokannels prestation också i Pargas då grillen Suntti på Strandvägen kommer att visa livestreamen från tävlingen.

– Lokala företag har stöttat mig fint i mina förberedelser och det är jag tacksam över, så ett stort tack till alla intresserade, säger hon.

Föreningen Suomen Leuanveto

66 medlemsföreningar.
Grenarna är armhävning på stång och armhävning på stång med tilläggsvikter.
Män tävlar i sju viktklasser och kvinnor i fyra.
Det finns också oldboysserier för 40-, 50-, 60-, 70- och 80-åriga män och kvinnor.
En tävlingslicens är obligatorisk (i den ingår ett antidopningsavtal och licensavgiften).
Det finländska rekordet i Salokannels klass (D50 kg) är 44,0 kg (Heli Heikkinen, VesivehVi). Den nuvarande FM-mästaren Pieta Lindroos vann sin titel med 32,0 kg.

Timo Järvenpää

Översättning: Carina Holm

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *