Förflytta dig till innehållet

Boendeservicen bör anpassas till servicebehovet

Personalstyrkan bör anpassas till servicebehovet. Att enbart utgå från antalet klienter och anpassa personalen enligt det, tar inte hänsyn till det aktuella servicebehovet.
Enligt nu gällande statuter ska för varje person, klient, inom boendeservicen uppgöras en serviceplan.
I den skrivs in de åtgärder som ska vidtas för klienten vid olika tidpunkter. Serviceplanen blir då ett avtal mellan klienten och boendeenheten och bör ses som sådant. Behovet av och nivån på service är helt individuellt utgående från klientens fysiska och mentala kondition. Insatserna kan därför variera stort från klient till klient. De sammanlagda serviceplanerna bildar sålunda boendeenhetens serviceschema. Behovet av personal både vad gäller mängd och kvalifikation bör då anpassas till serviceschemat. Att enbart utgå från antalet klienter och anpassa personalen enligt det, tar inte hänsyn till det aktuella servicebehovet.
På motsvarande sätt går det att skapa servicescheman för den öppna vården. För klienter inom den öppna vården görs också serviceplaner. Motpart här är den offentliga sektorn eller enligt dagens förvaltning kommunens sociala myndighet. Också i det fall att kommunen ger uppdrag åt privata aktörer, finns ansvaret hos kommunen. Ansvar kan aldrig delegeras, endast verksamheten.
Svenska seniorer i Åboland r.f.
Styrelsen 11.2.2019

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *