Förflytta dig till innehållet

Biodieseln är inte klimatvänlig

Motorteknikprofessorn Martti Larmi säger i ÅU att förnybar diesel är ”klimatvänlig”.

Nestes My diesel marknadsförs som gjord av livsmedelsindustrins avfall och avfall från palmoljetillverkningen, men råvarusammansättningen är hemlig. Tillgången på industriavfall torde vara minimal, så huvudråvaran är palmoljedestillat (PFAD, Palm Fatty Acid distillate), en biprodukt som uppstår när palmolja förädlas till människoföda.

 Denna biprodukt är inget avfall eftersom den normalt används som kreatursfoder, så när tillgången för foder minskar genom biodiesel, ökar samtidigt förbrukningen av soja som foder, och hela palmoljeverksamheten expanderar då efterfrågan både på palmolja och biprodukterna ökar. Mera regnskog skövlas och bränns ner. Rökstanken från Indonesiens anlagda bränder känns ända i Kina.

Det är alltså fråga om en indirekt klimatpåverkan för biodiesel enligt en av världens största experter på förnybara bränslen, Dr. Chris Malins, författare av många vetenskapliga rapporter. Nettoeffekten är enligt Malins större utsläpp av växthusgaser för PFAD-diesel än för fossil diesel. Men Neste inhöstar 60 miljoner per år i subventioner genom lägre skatt på My diesel.

Tilläggas kan att PFAD omvandlas till biodiesel med katalytisk hydrering med vätgas i Sköldvik. Vätgasen tillverkas i sin tur genom ångreformering av rysk naturgas. Naturgas är även ett fossilt bränsle!

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *