Förflytta dig till innehållet

Besviken på både banker och Posten

Åbo Underrättelsers logo

Bankkoder. I dagens elektroniska samhälle ligger man ganska illa till om man inte kan identifiera sig med bankkoder.

Är man säkerhetsmedveten så håller man sådant borta från sin mobil. En smart mobil är bland de mest osäkra grunkor man kan tänka sig enligt min mening.

Om säkerhetsexperten Heikki Hursti kunnat få sin mobil hackad, så är det nog inte särskilt svårt att hacka sig in på någon annans mobil heller.

Bankerna ser dock ut att medvetet strunta i att bry sig om sina kunders datasäkerhet. De propagerar ju för att använda mobilen så till den milda grad.

Då man loggar in sig på vissa banker, så är det hela upplagt så att man lätt kan få för sig att en inloggning med mobil är det enda möjliga. Tills vidare är det inte sant ändå.

Senaste årsskifte var också datatekniskt besvärligt för bankerna.

För bankerna tog året 2022 enligt kontoutdragen slut 30.12.2022.

Betalningar som gjordes 31.12.2022 finns inte med på kontoutdraget för december 2022.

Årets sista dag är emellertid 31.12. vilket bör beaktas för kontoutdrag för december.

Att Nordeas kontoutdrag inte behöver stämma med verkligheten fick jag lära mig redan 2018.

Numera gäller det här också flera (tre) andra banker har jag kunnat konstatera.

Sedan har vi en nödvändig kugge i sammanhanget. Posten. Som inte fungerar. Eller jo.

En sak fungerar. Postens telefonsvarare. På de flesta andra ställen med automatsvarare fungerar motsvarande telefonsvarare inte.

Posten misslyckades under år 2022 med att leverera åtminstone tre viktiga brev som jag känner till. Jag var involverad gällande alla tre. Ett av dem kunde ha blivit riktigt ordentligt dyrbart för mottagaren. Ett annat kunde ha lett till böter eller ett års fängelse. Det är lätt att hålla sig för skratt.

Man borde kunna lita på att Posten levererar de kodtabeller för ens bank som man behöver för att identifiera sig.

Så är inte längre fallet tydligen. Jag borde ha fått en kodtabell för länge sedan, men har inte fått den. I och med det kan jag inte just nu identifiera mig på t.ex. Min Skatt, FPA, Pensionsbolaget och några andra ställen med de bankkoder som posten inte har levererat.

Jag kan inte heller betala mina räkningar från den aktuella banken.

I princip är jag just nu lika mycket socialt död, som den som under medeltiden blev bannlyst av kyrkan.

Ingmar Forne

Dela artikeln

2 kommentarer: “Besviken på både banker och Posten

  1. Ingmar Forne skrev

    Uppdatering 25.1.2023
    Posten har tappat bort yttermera tre brev, förutom de som jag skrev om här ovan. En faktura + första påminnelsen + andra påminnelsen. Den gick till utmätning den 28.12.2022.

  2. Åke Syysloiste skrev

    Jag är inte negativ till det elektroniska samhället. Tvärtom tycker jag att det är bra och använder många elektroniska tjänster.
    Men det ligger mycket i kritiken. Saker kunde skötas bättre.
    Detta att skicka bankkoder med posten, är ju inte bra, och då med tanke på säkerheten. Posten kan lätt stjälas, från t ex brevlådan. Har varit med om att brevlådan, som var låst, bröts upp.
    Kort borde hämtas, med legitimation och koderna skickas i elektronik form, t ex mejl. Men bankerna bara fortsätter. Jag tycker ibland att bankerna är amatörmässiga, i att använda digitala system.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter