Att förbindelsefartyget m/s Kokkomaa skulle få problem på Nagu norra rutt vid is överraskade ingen. Fartyget är godkänt för vintertrafik, javisst, men någon isklass har det inte. Det tidigare fartyget…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
10 kommentarer: “Åvensorbor kritiska till upphandlingskriterierna för förbindelsebåtstrafiken: ”Vi känner oss som andra klassens medborgare””
Mikael Heinrichs skrev
Den här gången är det ju så att fartyget som trafikerar faktiskt är exakt det samma som i upphandlingen, om än med nytt namn.
Mikael/ÅU
Christer Friis skrev
Det är beklagligt att upphandlingarna av förbindelsebåttrafik för det mesta slutar dåligt.
Tydligen är det för slappa regler som gäller vid upphandlingen. Den företagare som vunnit upphandlingen ska inte ha rätt att ta in en underleverantör, utan det fartyg som företagaren har erbjudit bör också trafikera på rutten. Det är svagt av NTM-centralen att inte ryta till och kräva av företagaren ett fartyg som fyller fodringarna och klarar gång i is.
Något förtroendeorgan i Pargas stad har inte haft möjligheten, att ge ett utlåtande om hur vintertrafiken på Nagu norra rutt område ska skötas. De ansvariga på Coast LIne bör skämmas.
Kurt Kronehag skrev
Tomas Karlsson: Under alla de år som Viken trafikerat sedan oktober 1987 har is stoppat trafiken tre (3) vintrar till övriga holmar förutom Heisala. Under dessa tre vintrar har jag uppmätt 40 – 60 cm is vid farleden. Bättre förbindelsebåt finns inte.
Tomas Karlsson skrev
Inte är Viken någon isbrytare heller! Blir det skaplig is så blir den liggandes vid bryggan.
valter eriksson skrev
Kari Niemi: Alla har inte bostad på Malmen och vad beträffar besättningens språkkunskaper ber jag Dig i all vänlighet att bekanta dig med avtalet , kan beställas från NTM- centralen
Paul Lindberg skrev
Instämmer i stort sett med skribenterna ovan med förbehåll för uttrycket
”andra klassens medborgare”, som absolut inte passar in i sammanhanget.
Innebörden av det uttrycket betyder någonting helt annat t.ex. apartheid
och förtryck, som grundar sig på rasism….. Hoppas det uttrycket begravas
en gång för alla i sammanhang typ ovan….
Kurt Kronehag skrev
Tyvärr upprepar sig historien, alltid. Då Viken ersattes av Nordic Duck visade det sig att ”Ankan” inte klarade ens av de lättaste isförhållanden, trots att alla certifikat uppfyllde NTM-centralens fordringarna. Men offerten var drygt 200.000 lägre än Vikens, en summa som sedan gick åt att reparera de bryggor som skadats på grund av ”Ankans” tekniska konstruktion. De som fick lida, var skärgårdsborna i form av sämre service. Egentligen borde det finnas ett prövoår för sådan här avtal med en stark uppsägningsklausul. Eller göra avtal med större enheter, d.v.s. många rutter på en gång och att de ansvariga tjänstemännen lyssnar på experterna.
Bo Gyllenberg skrev
Det finns nog kvar litet av den kunskap som krävs för att kunna klara gång i is, men dagens myndigheter har ingen kunskap i detta. Myndigheterna har EXPERTER i att köra turister på sommaren, och göra det så billigt som möjligt, men is, tyvärr vet de knappast vad det är. Och EXPERTERNA har nog inte heller mod att fråga dem som ännu har kunskapen kvar. Att sedan ännu EXPERTERNA på Traficom gett fartygen rätt att trafikera på vintern, är sedan ett sorgligt kapittel, men kunskapen där har nog ochså tagit slut.
Kenneth wilen skrev
Det är inte bara Åvensår bor som är kritiska även Maskinnamo,Järvsar,Innamo, det är dags att bryta kontraktet och skicka dessa rostholkar till Spikfabrik nu snabbt Falkö tillbaka gick precis likadant som med Nordic duck före Viken kom tillbaka ni borde skämmas ni som skriver dessa kontrakt se nu till att Falkö kommer tillbaka med Finsk besättning så fort som möjligt
Kari Niemi skrev
Jag tror men är int säker att”andra klassens medborgare”har en lägenhet på malmen o sen att båtpersonalens språkkunskaper är dåliga????Oij då ??Int ede så lätt ti va skäribo heller-o int i alla fall på RIKTIGT!!!!
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Den här gången är det ju så att fartyget som trafikerar faktiskt är exakt det samma som i upphandlingen, om än med nytt namn.
Mikael/ÅU
Det är beklagligt att upphandlingarna av förbindelsebåttrafik för det mesta slutar dåligt.
Tydligen är det för slappa regler som gäller vid upphandlingen. Den företagare som vunnit upphandlingen ska inte ha rätt att ta in en underleverantör, utan det fartyg som företagaren har erbjudit bör också trafikera på rutten. Det är svagt av NTM-centralen att inte ryta till och kräva av företagaren ett fartyg som fyller fodringarna och klarar gång i is.
Något förtroendeorgan i Pargas stad har inte haft möjligheten, att ge ett utlåtande om hur vintertrafiken på Nagu norra rutt område ska skötas. De ansvariga på Coast LIne bör skämmas.
Tomas Karlsson: Under alla de år som Viken trafikerat sedan oktober 1987 har is stoppat trafiken tre (3) vintrar till övriga holmar förutom Heisala. Under dessa tre vintrar har jag uppmätt 40 – 60 cm is vid farleden. Bättre förbindelsebåt finns inte.
Inte är Viken någon isbrytare heller! Blir det skaplig is så blir den liggandes vid bryggan.
Kari Niemi: Alla har inte bostad på Malmen och vad beträffar besättningens språkkunskaper ber jag Dig i all vänlighet att bekanta dig med avtalet , kan beställas från NTM- centralen
Instämmer i stort sett med skribenterna ovan med förbehåll för uttrycket
”andra klassens medborgare”, som absolut inte passar in i sammanhanget.
Innebörden av det uttrycket betyder någonting helt annat t.ex. apartheid
och förtryck, som grundar sig på rasism….. Hoppas det uttrycket begravas
en gång för alla i sammanhang typ ovan….
Tyvärr upprepar sig historien, alltid. Då Viken ersattes av Nordic Duck visade det sig att ”Ankan” inte klarade ens av de lättaste isförhållanden, trots att alla certifikat uppfyllde NTM-centralens fordringarna. Men offerten var drygt 200.000 lägre än Vikens, en summa som sedan gick åt att reparera de bryggor som skadats på grund av ”Ankans” tekniska konstruktion. De som fick lida, var skärgårdsborna i form av sämre service. Egentligen borde det finnas ett prövoår för sådan här avtal med en stark uppsägningsklausul. Eller göra avtal med större enheter, d.v.s. många rutter på en gång och att de ansvariga tjänstemännen lyssnar på experterna.
Det finns nog kvar litet av den kunskap som krävs för att kunna klara gång i is, men dagens myndigheter har ingen kunskap i detta. Myndigheterna har EXPERTER i att köra turister på sommaren, och göra det så billigt som möjligt, men is, tyvärr vet de knappast vad det är. Och EXPERTERNA har nog inte heller mod att fråga dem som ännu har kunskapen kvar. Att sedan ännu EXPERTERNA på Traficom gett fartygen rätt att trafikera på vintern, är sedan ett sorgligt kapittel, men kunskapen där har nog ochså tagit slut.
Det är inte bara Åvensår bor som är kritiska även Maskinnamo,Järvsar,Innamo, det är dags att bryta kontraktet och skicka dessa rostholkar till Spikfabrik nu snabbt Falkö tillbaka gick precis likadant som med Nordic duck före Viken kom tillbaka ni borde skämmas ni som skriver dessa kontrakt se nu till att Falkö kommer tillbaka med Finsk besättning så fort som möjligt
Jag tror men är int säker att”andra klassens medborgare”har en lägenhet på malmen o sen att båtpersonalens språkkunskaper är dåliga????Oij då ??Int ede så lätt ti va skäribo heller-o int i alla fall på RIKTIGT!!!!