Sjökapten Pihla Lehto bakom skärmen i en av Aboa Mares simulatorer. Foto: Kim Lund I dag går utvecklingen inom sjöfarten snabbt och det står klart att det traditionella sjöfartsyrket är inne i ett brytningsskede. Kraven på att behärska ny teknik ökar…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Autonoma fartyg skakar om sjöfarten”
Bo Gyllenberg skrev
För ett antal år sedan försökte Holland och Danmark få bort utkiken från bryggan och ersatt med teknik. Detta alltså på International Maritime Organisation (IMO). De gick då bet på det som de kallade one man bridge. Väl kännande denna organisation IMO, anser jag att autonoma fartyg kan väntas om ca 50 år. Så välkomna till yrket. Ni hinner gå i pension innan Rolls Royce får rätt att sälja sin teknik med monopol.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
För ett antal år sedan försökte Holland och Danmark få bort utkiken från bryggan och ersatt med teknik. Detta alltså på International Maritime Organisation (IMO). De gick då bet på det som de kallade one man bridge. Väl kännande denna organisation IMO, anser jag att autonoma fartyg kan väntas om ca 50 år. Så välkomna till yrket. Ni hinner gå i pension innan Rolls Royce får rätt att sälja sin teknik med monopol.