Förflytta dig till innehållet

Att sticka ihjäl skelett med ett svärd — dagens utmaning då Sirkkalaelever prövade på att koda

Runt om IT-salen sitter grupper av elever runt datorer och pusslar ihop bitar av färdigskriven kod, så kallad blockkodning.
Genom att dra in och kombinera de rätta bitarna av kod får de sin karaktär i datorspelet att gå framåt och sticka ihjäl skelett med sitt svärd.
Rakel Lönnqvist och Michelle Virta från Sirkkala skola tycker kodande är ganska svårt.
– Men det är nog roligt ändå, säger Michelle Virta.
– Jag tycker också det är roligt. Vi har prövat på programmering förut, under mattelektionerna i skolan, säger Rakel Lönnqvist.
Båda flickorna hoppas på mera programmering i skolan i framtiden.

Michelle Virta (t.v.) och Rakel Lönnqvist tycker att det är knepigt att få in kodblocken i rätt ordning.


Under evenemanget får eleverna först under en timme lära sig enkel programmering.
Det gör de genom att i spelet pröva sig fram till vad som fungerar.
Sedan hålls en kamp mellan de två skolorna, där de karaktärer de kodat fram slåss mot varandra.
– Efter kampen får eleverna fundera på vad som fungerade bra och vad som inte gick så bra, och koda om. Sedan kör vi en skolkamp till, säger Ion Petre, direktör för Turku Center for Computer Science som ordnar evenemanget.
På så sätt får eleverna lära sig ta motståndargruppen i beaktande och anpassa sitt tänkande för att vinna över dem.
– Det är inte lätt att lära ut kod till barn. Då de får skapa ett eget spel kombineras teknologi och kreativitet vilket gör det lättare för barnen att förstå grunderna, säger Petre.

Sebastian Penttinen hjälper Sirkkalaelverna Frida Nygård, Cecilia Rönnlund och Filippa Wetterstein då karaktären i spelet inte går dit den ska.


Sirkkalaeleverna Frida Nygård, Filippa Wetterstein och Cecilia Rönnlund är i full gång med kodande av sitt spel, men har stött på problem.
Deras karaktär går inte åt rätt håll, utan missar skeletten.
– Ta bort koden ni har dragit in, tänk igenom vad det är ni vill att karaktären ska göra och lägg in koden på nytt, råder Sebastian Penttinen, som är en av de IT-studerande som fungerar som tutorer vid evenemanget.
På plats finns IT-studerande från både Åbo universitet och Åbo Akademi som hjälper till då det behövs.
Penttinen studerar datavetenskap vid ÅA.
– Programmering blir allt viktigare att kunna, det är bra att barn kommer in i tänket på ett lekfullt sätt, säger Penttinen.
Projektet är ett samarbete mellan Åbo Akademi och Åbo universitet.
Det är tredje gången evenemanget ordnas, men de två tidigare gångerna har det varit med högstadieelever.
Andrea Wiklund

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *