VTT vill främja miljövänlig sjöfart – Åbo Akademi med i projektet

VINDPELARE. Det 24 meter höga och fyra meter breda rotorsegel skapar en tryckskillnad som driver fartyget framåt. Foto: Viking LIne
Publicerad:

Teknologiska forskningscentralen VTT satsar 13 miljoner euro på att utveckla den finska sjöfarten. Nu ska fartygen bli energieffektiva och utsläppssnåla, bedyrar ett konsortium som koordineras av VTT.

Det så kallade Intens-projektet går ut på att reducera utsläppen och främja digitaliseringen i sjöfarten. Intens-konsortiet består av 14 ledande företag och fyra högskolor som är verksamma inom sjöfarten i Finland.

Bland projektets aktörer finns Wärtsilä, Vasa universitet och Åbo Akademi. VTT koordinerar projektet som har en budget på 13 miljoner euro. Business Finland står för 5,6 miljoner euro av kostnaderna.

Bakgrunden till projektet är Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s beslut som förutsätter att sjöfarten reducerar koldioxidutsläppen med 50 procent före 2050.

- En optimering av fartygens funktioner ger de bästa möjligheterna att reducera sjöfartens utsläpp på kort sikt, säger utvecklingschef Pekka Pakkanen på Napa Shipping Solutions i ett pressmeddelande.

Enligt VTT är det viktigt att satsa på energieffektivisering med hjälp av en förbättrad automatisering av tekniken ombord på fartygen. De tekniska lösningarna kan öppna dörrarna för nya affärsmöjligheter, uppger VTT.

- Vi tror att det här projektet är ett viktigt steg mot lösningar som främjar smarta ekosystem i sjöfartsbranschen, säger Wärtsiläs utvecklingschef Sebastiaan Bleuanus.

SPT