VR lovar ersättning till resenärer efter strul med buss i Kuppis
I lördags fick cirka 30 tågresenärer själva ordna sin transport från Kuppis tågstation till Åbo hamn eftersom VR:s buss aldrig dök upp.
Det uppger en av de drabbade resenärerna som tipsar ÅU om händelsen.
Hon berättar att busschauffören försovit sig och att ingen ersättare kom. Hon uppger att resenärerna tvingades beställa taxi för att för att ta sig till hamnen för att hinna till båtens avgång i tid.
Hon betalade själv sin taxiresa.
Kvinnan vet inte om alla tågresenärer hann till terminalen i tid.
VR bekräftar händelsen
Markku Sammal, chef för bolagets operativa verksamhet, säger att det redan var för sent när VR nåddes av informationen om den uteblivna bussen.
– Så fort VR fick informationen så beställde vi taxi åt resenärerna på VR:s bekostnad. Taxin beställdes också till båtterminalerna, säger Sammal.
Medan de omfattande arbetena med tågbanan i Åbo pågår måste passagerarna ta buss mellan Kuppis och Åbo hamn.
Enligt Sammal är det VR som ansvarar för busstransporten. Bolaget köper tjänsten av ett annat företag, men ansvaret ligger ändå på VR, betonar Sammal.
– Resenärerna som nu själva har betalat för taxiresor i sista minuten får ersättning av VR. Resenärerna ska själva ta kontakt med VR:s kundtjänst.