Viktigt att rätta eventuella felaktiga uppgifter om patientens språk i Varhas system
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Under senaste tid har vi bl.a. i ÅU kunnat läsa kommentarer gällande Varhas (bristande) förmåga att betjäna på svenska.
I detta sammanhang har även framkommit att uppgiften om klientens språk har förkommit eller förvrängts i något skede.
Jag blev varse om detta innan Varha hade inlett sin verksamhet eftersom e-hälsoservicen som Åbo stad i det skedde upprätthöll hade fel språkinformation om mig, trots att jag har bott i Åbo sedan hösten 1970 och alltid använt svenska.
Jag kontaktade den personuppgiftsansvarige genom stadens dataskyddsombud och krävde rättelse av felaktig uppgift i enlighet med artikel 16 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR), vilket föranledde i stort sett omedelbara rättelseåtgärder.
Felet rättades och det hela var därefter i ordning.
Det blir intressant att se huruvida felet har återuppstått när Varha övertog informationsbehandlingssystemen i fråga.
Möjligen skulle Varha ta det hela på större allvar om flera Åbobor skulle kontakta Varhas dataskyddsombud och kräva rättelse av felaktiga uppgifter.
Det är problematiskt om en personuppgiftsansvarig inte ser till att uppgifter hålls intakta och inte heller på eget initiativ rättar felaktiga (förvrängda) uppgifter när felet har uppdagats.
Detta ska givetvis göras även om det inte har blivit allmänt känt att misstag har skett.
Förordningen använder begreppet personuppgiftsincident för denna typ av oönskad händelse, även om det är frågan om ett misstag eller ett förbiseende.
Förordningen innehåller regler för hur incidenterna ska hanteras. Hur har reglerna tillämpats i det aktuella fallet?
Möjligen skulle Varha ta det hela på större allvar om flera Åbobor skulle kontakta Varhas dataskyddsombud och kräva rättelse av felaktiga uppgifter.
I fall Varha väljer att inte rätta uppgifterna kan var och en alltid kontakta Dataombudsmannen och be om att inleda ett tillsynsärende för att få ärendet utrett.
Varför kan Varha som är en del av samhällets offentliga förvaltning inte hämta språkinformationen ur befolkningsregistret?
Det vore elegant om det räckte att anmäla språket på en central plats i stället för att behöva ta upp frågan när ett nytt system tas i bruk i det offentliga.
Det vore även önskvärt att språket fanns tillgängligt i Kanta-systemet och att alla aktörer inom den offentliga hälsovården skulle vara förpliktade att spara uppgifterna i Kanta på klientens språk.
Det vore bra om Varha uppdaterade sidan Dataskydd på sin webbplats och såg till att samma (och helst rätt) information med hela länkar fanns på bägge språken.