Viktiga reformer inom andra stadiet – ”Vi behöver kunnig och motiverad arbetskraft och en välmående befolkning”
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Vår framtid byggs i våra skolor. Och trots att den här regeringen inte har förmånen att vara speciellt frikostig med de offentliga utgifterna görs det stora satsningar på utbildningen.
Två mycket centrala reformer, lagförslagen som berör gymnasie- och yrkesutbildningen, har redan diskuterats i riksdagen.
Vi behöver kunnig och motiverad arbetskraft och en välmående befolkning.
Vi har också som mål att öka antalet högskolestuderande.
Dessa mål förutsätter att vi har bra gymnasier och en god yrkesutbildning.
För att sporra till det görs ändringar i finansieringsmodellen för andra stadiet.
Den nya finansieringsmodellen ska användas när det fattas beslut om finansieringen för år 2026.
Inom yrkesutbildningen inleds nu ett åttaårigt försök med syfte att skapa flexibilitet för anordnarna så att de snabbare ska kunna svara mot det lokala eller regionala behovet av utbildad arbetskraft.
Utbudet styrs inte mera i lika hög grad från ministeriet, utan utbildningsanordnarna sporras till att svara mot det lokala behovet av arbetskraft.
När också finansieringsmodellen ändras så att den i högre grad beaktar hur de utexaminerade sysselsätts är det lätt att se att både skolan, eleverna och ekonomin vinner på detta.
Till försöket som inleds i januari 2026 väljs maximalt 40 utbildningsanordnare.
De som deltar i försöket får friare ordna nästan alla yrkesinriktade examina. Vid behov får utbildning också ordnas på engelska, något som företagen länge efterlyst.
Vid behov får utbildning också ordnas på engelska, något som företagen länge efterlyst.
Såväl inom yrkes- som gymnasieutbildningen görs ändringar i stödet för lärande.
Reformen stöds av en märkbar satsning i form av extra anslag.
Att få rätt stöd i rätt tid är väsentligt för att alla unga ska hitta en väg framåt.
Rätten till specialundervisning ökar ifall man på grund av konstaterade inlärningssvårigheter eller någon annan orsak behöver specialundervisning och stödundervisning inte är tillräckligt.
Alla ämnen är viktiga, oberoende av om det är fråga om läs-, konst- eller färdighetsämnen.
I framtiden ska en gymnasist kunna avlägga ett studentprov i ett konst- och färdighetsämne inom bildkonst, gymnastik och musik.
I framtiden ska en gymnasist kunna avlägga ett studentprov i ett konst- och färdighetsämne inom bildkonst, gymnastik och musik.
De kreativa ämnena lyfts på så sätt fram.
Vidare vill vi möjliggöra avläggande av studentexamen på engelska, enligt klart bestämda kriterier.
Det här var en av åtgärderna från SFP:s program med 26 punkter för tillväxt som vi presenterade för några månader sedan.
Vi genomför länge efterlängtade förändringar som bygger grund för ett mer välmående, internationellt, kunnigt och framgångsrikt Finland.
Som undervisningsminister gläder jag mig över reformerna så att utbildningarna bättre motsvarar dagens men också framtidens behov.
Anders Adlercreutz
Undervisningsminister, SFP