Viking Lines resultat i topp – nu testar rederiet nytt strandhugg i Kapellskär

Arkiv/Kim Lund
båt
I fjol hade Viking Line 114 procent fler passagerare än året innan. Störst var ökningen på linjen Åbo–Åland–Stockholm där nybygget Viking Glory sattes i trafik i mars och lockade många resenärer. Under fjolåret sålde rederiet Amorella och avtalade om en försäljning av Rosella.
Publicerad:

Åländska rederiet Viking Lines rörelseresultat för i fjol är 38,3 miljoner euro. Det är 6,2 miljoner mer än året innan och enligt sajten Ålands Sjöfart rekord i rederiets historia.

Resultatet före skatter är 28,3 miljoner euro, vilket är identiskt med året innan.

I bakgrunden finns försäljningen av fartyget Amorella, som påverkar resultatet positivt med 15 miljoner euro.

I bokslutet ser man även att rederiet fick offentliga, pandemirelaterade stöd på nästan 8 miljoner euro, bland annat för allmän trafikplikt på Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm och Mariehamn–Kapellskär. De offentliga stöden är dock endast hälften av vad man fick året innan.

Arkiv/Monica Forssell
man
Viking Lines vd Jan Hanses.

Om man bortser från avyttringen av Amorella, vad var nyckeln till det goda resultatet?

– Nyckeln var att totalförsäljningen var väldigt bra. Vi har ju också betalat en bunkerkostnad som var 50 miljoner euro högre än den hade varit om gamla prisnivåer gällt, säger vd Jan Hanses om de kraftigt höjda bränslepriserna.

Viking Lines styrelse föreslår nu att bolaget delar ut dividend till sina aktieägare för första gången på fyra år. Dividenden skulle vara 40 cent per aktie. Totalt skulle nästan 7 miljoner betalas ut.

Hur viktigt är det att igen kunna betala ut dividend?

– Aktieägarna ställde upp under pandemin genom att betala in emissionspengar så visst är det viktigt att vi nu har möjlighet att dela ut dividender.

"Krävande och engagerande år"

I bokslutskommunikén beskriver Hanses det nyss inledda året som både krävande och engagerande.

– Vi har en försämrad allmän ekonomi med inflationstryck. Vi vet inte hur folk kommer att reagera i det långa loppet. Men hittills har vi lyckats hålla samma takt på försäljningen, säger han till ÅU.

Styrelsen bedömer att resultatet före skatt i år kommer att bli aningen lägre än i fjol om energipriserna ligger kvar på nuvarande nivå, och med beaktande av att årets försäljning av Rosella inte ger lika mycket plus som försäljningen av Amorella i fjol.

I början av månaden meddelade Viking Line om omställningsförhandlingarna som gäller landpersonalen i Finland och Sverige. De kan leda till att högst 23 personer sägs upp och att 61 personers arbetsavtal ändras.

Hanses säger att bakgrunden är det minskade antalet fartyg

– Kapellskär trafikeras inte nu av oss och även hamnen i Mariehamn är mindre utnyttjad på det här viset. Det betyder att det finns ett personalminskningsbehov där.

Hanses ger inte närmare detaljer om omställningsförhandlingarna som pågår.

Pressbild/Viking Line
båt
Cinderella. Från mitten av mars till slutet av juni angör fartyget Kapellskär på vägen från Mariehamn till Stockholm. Kliver man av i Kapellskär på förmiddagen, och sedan kliver på en buss är man vid Cityterminalen i Stockholm klockan 12.20.

Test med Cinderella

Finns det någon nyhet gällande årets trafik som ni ännu funderar på och som inte är avgjord?

– Det skulle jag inte säga. Det som vi nu gör ett försök med, från den 13 mars, är att vi tar in Cinderella till Kapellskär och släpper av folk där på resan från Mariehamn till Stockholm. Vi ger en möjlighet för ålänningar som vill pendla på det viset, så får vi se vilken efterfrågan det finns på den trafiken.

Testet pågår till den 25 juni.

Oklart med poolkrocken

En tvist som ännu pågår gäller badanläggningen Allas Sea Pool som skadades då Viking Lines Gabriella körde in i kajen i Södra hamnen i Helsingfors i januari i fjol. Allas Sea Pool har krävt 2,7 miljoner euro av rederiet.

I mitten av december skrev ÅU att parterna skulle ha ett sista möte nu i januari. Om det inte bar frukt var Allas Sea Pool redo att dra igång en rättsprocess.

Viking Lines Jan Hanses säger till ÅU att det inte var något möte i januari, men rederiet har förslagit att ett möte ska hållas nästa vecka.

Viking Lines fjolår (jämfört med 2021)


  • Omsättning: 494,7 miljoner euro (258,2).

  • Passagerarrelaterade intäkter: 444,4 milj. euro (215,1).

  • Fraktintäkter: 47,4 milj. euro (41,1).

  • Rörelseresultat: 38,3 milj. euro (32,1).

  • Resultat före skatter: 28,3 milj. euro (28,3).

  • Antalet passagerare mer än fördubblades till nästan 5 miljoner.

Reporter, nyhetschef
Publicerad: