Viking Line vill utvidga säkerhetskontrollen i Åbo hamn

Samarbetsförhandlingarna berör inte de anställda i Åbo. ÅU-foto
Publicerad:

Den globala osäkerheten och kraven på skärpt säkerhet har fått Viking Line att se över sitt säkerhetstänk. Rederiet har redan infört omfattande säkerhetskontroller i Stockholms hamn där man tagit i bruk genomlysningsapparatur för att scanna passagerare och deras bagage innan de stiger ombord, säger sjöfartsskyddsinspektör Juri Jalava vid Viking Line.

– Det finns inga krav på hundraprocentiga kontroller och vi kontrollerar inte alla avgångar med genomlysning. Men beroende på tidpunkt och vilken slags kryssning det är frågan så har vi möjlighet att genomlysa en hel avgång, eller ta in enstaka passagerare för en mera noggrann kontroll.

Nu har rederiet långtgående planer på att utvidga säkerhetskontrollerna också i Åbo hamn och införa liknande genomlysningskontroller som på flygplatserna. Men för att kunna kontrollera en hel avgång med upp emot 2 800 passagerare krävs det att den nuvarande terminalen anpassas, säger Jalava.

– Vi måste se över infrastrukturen för att vid behov kunna genomföra fungerande kontroller av stora volymer, det är svårt att göra det i terminalen så som den ser ut i dag.

I terminalerna och på fartygen rör sig stora människomassor som kan utgöra en måltavla för terrororganisationer eller ensamma galningar och färjtrafikens anspråkslösa säkerhetskontroller gör att färjtrafiken känns väldigt sårbar.

Därför understöder terminalchef Lise-Lott Berts i Åbo tanken på ökade säkerhetskontroller i terminalen även om hon är medveten om vilken logistiskt utmaning det innebär att genomlysa tusentals passagerare och deras bagage.

– Många kommer väldigt sent till terminalen och hamntiderna är korta. Ska vi börja med genomlysning måste man vänja sig vid att komma i tid. Det gör man också på flygplatserna och inte klagar folk där heller.

– Men utvecklingen går åt det hållet. Alla ska kunna känna sig trygga ombord, utan att behöva vara rädda för att någonting händer.

Viking Line samarbetar intensivt med sjöfarts- och säkerhetsmyndigheter som Tullen, Polisen och Gränsbevakningen och håller sig uppdaterad om eventuella hotbilder.

Under normala förhållanden råder skyddsnivå ett, som är den lägsta skyddsnivån. Om hotbilden ändras kan skyddsnivån höjas till medel eller hög nivå. Då kan det röra sig om ett uttalat hot mot något av fartygen och då talar vi om helt andra säkerhetskontroller än under en vanlig avgång, säger Jalava.

– Då kan det bli frågan om fullständiga kontroller av alla passagerares identitet och all last och bagage undersöks betydligt noggrannare.

Också i samband med större evenemang som politiska sammankomster eller stora idrottshändelser som kan utgöra en potentiell risk i någon av destinationsstäderna kan säkerheten höjas, säger Jalava.

Inför självständighetsfirandet i Helsingfors i december i fjol stoppade kaptenen till exempel en grupp svenska medlemmar i den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen från att gå ombord på Viking Lines passagerarfärja Amorella från Stockholm till Helsingfors.

– Vi måste använda oss av de metoder vi har för att trygga passagerarnas och besättningens säkerhet och då måste man i bland fatta sådana beslut.

Vid Viking Lines egna kontroller har man inte påträffat några olagliga skjutvapen som har försökt föras ombord, säger Jalava. Men eftersom kontrollerna utförs sporadiskt som stickprov kan det finnas ett mörkertal.

– De vapen som vi har upptäckt har varit attrapper eller replikor. Betydligt vanligare är knivar, olika försvarssprayer och gatustridsvapen som batonger och knogjärn.

Finansieringen av terminalbygget i Åbo är ännu öppen och någon tidtabell för när det kan bli aktuellt kan Jalava inte ge. I samband med planeringen utreds också hur fordons- och godstrafikens säkerhetskontroller kunde effektiveras.

– Övervakningen av fordonstrafiken är utmanande och vi funderar på olika alternativ och verktyg för att vid behov också kunna genomföra heltäckande kontroller av fordonstrafiken.

Reporter (Åbo)
Publicerad: