"Vem som helst kan göra misstag"
Det är en blandning av olika människor som besöker medlingsbyrån på polishusets bakgård på Allégatan 2 i Åbo.
Den enda kundgrupp som sticker ut är ungdomar under 21 år som har gjort sig skyldiga till lindrigare brott, säger medlingshandledare Nina Koistinen.
– Men största delen är helt vanliga människor ur alla samhällsklasser. Alla kan göra misstag, och vem som helst kan råka ut för något.
Också fallen som behandlas varierar stort. De vanligaste ärendena gäller slagsmål, skadegörelse, egendomsbrott och ärekränkning.
Ibland medlas det också i grannfejder som har spårat ut.
Sexualbrott mot barn och minderåriga behandlas överhuvudtaget inte och också i övrigt är tröskeln hög för att medla i sexualbrott.
Det går också att medla på svenska
Den egentliga medlingen sköts av frivilligarbetare som det finns 120 stycken av inom Egentliga Finlands verksamhetsområde. Av dem talar ett tiotal svenska.
I likhet med kunderna har medlarna en brokig bakgrund. Medelåldern ligger mellan 50 och 60 år, men det finns också 20-åriga medlare. Den äldsta är 75 år.
– Man måste vara empatisk men neutral och kunna möta människor och växelverka med dem. Det egna livet ska vara i balans och man får inte ha en brottslig bakgrund, säger t.f. ledande medlingshandledare Saana Vuoristo.
Innan medlarna är färdiga att sätta sig vid förhandlingsbordet genomgår de en 45–50 timmar lång utbildning, och efter det får de ytterligare fortbildning.
Medlarna ska bland annat informera parterna om deras rättsskydd.
Handledarna sköter kontakten till myndigheterna och deltar sporadiskt i själva medlingen som alltid görs av två medlare per gång.
Man försöker hitta medlare som passar kunderna och det aktuella fallet. Jobbar någon som ungdomsarbetare lämpar hen sig kanske bättre att träffa ungdomar än vad en 75-åring gör, säger Vuoristo.
– Det är alltid bättre om alla talar samma språk.
Förutom i Åbo har medlingsbyrån verksamhet i Nystad, Salo och Loimaa. Vid behov kan medlarna också åka ut till till exempel Pargas för att träffa parterna på en neutral plats.
– Huvudsaken är att diskussionerna kan föras konfidentiellt, vi kan till exempel inte sitta på ett café. Kunderna måste kunna tala i förtroende. Vi har tystnadsplikt och vi kan inte anlitas som vittnen i en rättegång, säger Vuoristo.
Egentliga Finlands medlingsbyrå har fem heltidsanställda medlingshandledare, en ledande medlingshandledare och en byråsekreterare.