Vem ska åka spårvagn i Åbo?

blå ruta med debattvinjett till vänster, karta över spårvagnslinje i bakgrunden
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Spårvagnstrafik. En jätteinvestering i kollektivtrafik borde basera sig på ingenjörsmässiga numeriska kalkyler och prognoser om resebehov, varvid resor mellan arbete och bostad är absolut viktigast.

Det bör alltså klargöras var arbetsplatserna finns eller kommer att finnas, och var bostadsområden är placerade. I det stora hela kommer befolkningstillväxten att vara obetydlig och därför även bostadsbyggandet. De nuvarande bostadsområdena kommer därför att dominera boendet även i framtiden.

Om vi cyklar runt Åbo (alltså inte längs en hypotetisk spårvägslinje) kan vi börja från S:t Karins och cykla västerut medsols. Vi kommer då till Piispanristi, sedan till Hirvensalo, Moikois, Fyrstranden (som nu har en bra cykelled längs stranden), det nybyggda hamnområdet (vid spårvägslinjen), Pansio, Artukais, Oxbacka, Suikkila, Hepokulta, Kaerla, Korois, Hallis, Kurala. Lundo (där vid Tuulissuo just nu växer upp ett nytt stort industriområde), Kråkkärret (vid spårvägslinjen), Littois. Runt omfartsvägen (dit vi inte åkte) finns många arbetsplatser, likaså i Reso.

Den tänkta spårvägslinjen som går från Kråkkärret genom centrum till hamnen fungerar för arbetsresor endast för dem som både bor och arbetar längs denna linje. Om man bor utanför denna linje, vilket de flesta gör (se ovan) har man ingen nytta alls av spårvägen, och även om man bor längs linjen men arbetar utanför linjen, har man inte heller någon nytta av spårvägen. Resor till Mylly, Skanssi, Västcentrum, och andra köpcentrum för att handla går inte heller med spårvagn, och knappast blir det många som kan föra (fåtaliga) barn till dagis och hobbyer med spårvagn.

Men alla våra barnbarn får vara med och betala, tack Minna Arve & co. för denna ynnest!

Det jag efterlyser är en prognos över hur många procent av stadens totala arbetsresor som skulle utnyttja spårvägen. Vågar mig inte på någon tippning, men skulle 0,5–2 procent kunna vara realistiskt?

Det är inte endast fråga om att gräva ner miljoner till ingen nytta, utan även att gräva upp gatorna i centrum för många år framöver. Fick vi inte tillräckligt av grävarbete redan med torgparkeringen?

Jarl Ahlbäck

Publicerad: