Vart försvann busschaufförerna? Företag: Det finns underlag för fler turer Åbo–Helsingfors

Annina Suominen
buss
Bussturerna mellan Åbo och Helsingfors närmar sig normalläget efter pandemins restriktioner.
Publicerad:

Busstrafiken mellan Åbo och Helsingfors återhämtar sig efter coronapandemin – men riktigt perfekt går det inte, och nattetid rullar däcken sällan.

Det går kring 35 turer mellan städerna på vardagarna och något färre på helgerna.

Bristen på busschaufförer leder till att Onnibus inte kan köra så många turer mellan Åbo och Helsingfors som man skulle vilja. I augusti ville bolaget köra 24 turer mellan städerna varje dag men kunde endast köra 21. I dag är antalet 22.

I dag skulle Onnibus, om man fick tillräckligt med chaufförer, kunna köra 25 eller 26 turer.

– Det hoppas vi kunna uppnå våren 2023, säger Onnibus försäljningschef Petteri Rantala .

Har busschaufförerna bytt bransch efter coronapandemin?

– Det kan vi inte veta. Det har varit större omsättning på personalstyrkan under pandemin. I Åbo har vi lyckligtvis rekryterat en hel del nya chaufförer och läget har normaliserats. Men i Helsingforsregionen är det ännu svårt att hitta personal, så har det varit hela slutet av sommaren och hösten.

Annina Suominen
folk
Snabbtur via Salo. Vainion Liikenne är det andra konkurrerande bussföretaget på Åbo-Helsingforslinjen.

Tight, men det går just nu, säger konkurrerande bussföretag

Vainion Liikenne, det andra bussföretaget som konkurrerar om rutten Åbo–Helsingfors, har tillräckligt med busschaufförer nu.

Totalt har bolaget lite över hundra chaufförer i trafik, dock gäller det hela företaget vars verksamhet finns i Lojotrakten, Helsingforstrakten samt mellan Dalsbruk och Åbo.

– Visst har det varit tight, men vi har lyckats få alla turer körda, säger vd Matti Vainio .

Vainion Liikenne kör bara hälften så många turer jämfört med innan 2020.

– Då det var som sämst körde vi två turer varje dag.

Fackligt aktiv och erfaren busschaufför: Uppsägningar under pandemin retade upp chaufförerna

Så var är de busschaufförer som fattas i branschen, eller åtminstone gör den tightare?

ÅU frågade fackligt aktiva Mikko Ahomäki som regelbundet får in feedback om jobbet -- feedback som gäller bussföretag i Åboregionen, inte bara Onnibus och Vainion Liikenne.

En del av de som slutat jobba under eller efter coronapandemin är förbannade på att bussföretag valt att säga upp personal under pandemin i stället för att permittera personalen, säger Ahomäki som själv kört buss i över 30 år.

– Nu ringer företagen och erbjuder arbete igen. Många chaufförer har sagt till mig att de inte skulle återvända fast de erbjöds jobb igen, säger han.

Ahomäki är ordförande för Turun Seudun Linja-autohenkilökunta, en underavdelning till Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT.

Främst kritiserar chaufförer hur arbetet organiseras på dagarna, bland annat med tanke på möjligheten att äta lunch.

Dessutom upplever en del av dem att det att arbetet planeras två veckor framåt är problematiskt.

– Alla förstår att en busschaufför arbetar i olika arbetsskift. Det hör till arbetet. Men att ändra dygnsrytmen från kväll till morgon efter en minimiviloperiod på 24 timmar är inte lätt, säger Ahomäki, men han påpekar samtidigt att det här förstås följer kollektivavtalet.

I en kolumn för branschtidningen AKT-bladet lyfter han upp att det här inte är ultimat för barnfamiljer.

Enligt Ahomäki föreslog arbetsgivarorganisationerna i den senaste kollektivavtalsrundan att chaufförerna inte skulle garanteras minst ett ledigt veckoslut var fjärde vecka.

– Och fortfarande undrar man varför det är svårt att hitta chaufförer?

Ahomäki tycker också att det är oroväckande att busschaufförernas medelålder är hög i Finland – 49 år.

– Arbetsgivarna borde satsa mera på välbefinnande i arbetet och också locka flera unga till branschen.

"Vi måste ta hänsyn till att arbetet inte blir alltför betungande"

Så har Onnibus och Vainion Liikenne hört om kritiken och har de permitterat eller sagt upp personal?

Enligt Rantala har Onnibus permitterat och sagt upp personal 2020 men år 2021 har det endast varit frågan om ett fåtal fall. Våren 2022 och framåt har man inte permitterat personal.

Hos Onnibus är veckovilan i regel inte ett problem men feedback om arbetsdagarnas längd och hur pauserna byggs upp under dagen kommer in regelbundet.

– Vi måste hela tiden bli bättre på att ta hänsyn så att arbetet inte blir alltför betungande, säger Rantala.

Vainio konstaterar att Vainion Liikenne också permitterat och sagt upp personal under pandemin. Orsakerna är att tiderna varit exceptionellt osäkra och att andra alternativ inte har funnits. Planera måste man alltid göra, men:

– Vi visste inte hur pandemin utvecklas eller vad som kommer att hända.

Företaget lyssnar till de anställdas feedback om arbetet och försöker ta hänsyn till önskemål om arbetstider.

– En del tycker om att arbeta på kvällar och nätter, andra inte. Vi lyssnar och försöker men verkligheten kommer också emot då arbetet ska skötas. Givetvis arbetar vi också med att förbättra arbetets omständigheter, säger Vainio.

Att öka busschaufförsyrkets attraktivitet är ändå något om hör till hela samhället och inte något som bara ett företag kan åtgärda, säger han.

Lunch- och andra pauser kommer det enligt honom inte in feedback om.

– Det gäller de som arbetar i lokaltrafiken, där har vi inga bussar, säger han.

Att Helsingforstågen går från Kuppis märks inte ännu i statistiken

I mitten av augusti blev Kuppis tågstation ändstation för tågen från Helsingfors. Tågen varken avgår eller anländer till Åbo centralstation som de gjort hittills.

Tror ni att det kan leda till att flera människor väljer att åka buss i stället, då busstationen nu är närmare än tågstationen för en del invånare?

– Att åka med buss kan vara ett mer omtyckt alternativ nu, speciellt då det finns flera hållplatser. Det finns passagerare som föredrar buss då de kommer direkt till Kampen i Helsingfors, varifrån de kan fortsätta direkt till exempelvis Kuopio eller Kotka, säger Rantala.

Matti Vainio har inte noterat några förändringar.

Att det går endast ett flyg till och från Helsingfors dagligen har inte påverkat Vainion Liikennes trafik. Orsaken till det är möjligen att Finnair kör ersättande bussturer till Helsingfors-Vanda flygplats.

Onnibus Rantala konstaterar att man kunde ha flera turer mellan Helsingfors och Åbo oavsett.

– Det hänger mera på om vi får tillräckligt med busschaufförer.

Vainion Liikenne ger inte ut information om passagerarmängder till utomstående då det är företagshemligheter, enligt Vaino.

Onnibus uppger sig trots chaufförsbristen och ett minskat antal turer vara på nästan samma nivå som innan pandemin.

Också tågresor lockar


  • I augusti gjordes 52 procent flera tågresor mellan Åbo och Helsingfors jämfört med samma tid i fjol.

  • Tågens ändstation blev Kuppis den 15 augusti.

  • Antalet tågturer (tur–retur) är 13 nu. Innan coronapandemin var antalet 15.

  • Antalet tågresor har överlag ökat sedan coronapandemins samhällspåverkan och restriktioner. I augusti gjordes nästan 1,3 miljoner resor i hela landet vilket är 49 procent flera resor jämfört med 2021 och tre procent flera resor jämfört med samma tid år 2019.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar?Första månaden bara1,00 €! Klicka här.

Reporter
Publicerad: