Världens största kryssningsfartyg byggs i Åbo – enorm vattenpark och över 40 restauranger kommer att finnas ombord på Icon of the Seas

Royal Caribbean
Illustrationsbild över fartyget Icon of the Seas.
Icon of the Seas ska bli klar i slutet av nästa år.
Publicerad:

Vid Åbovarvet Meyer Turku byggs som bäst fartyget Icon of the Seas, som kommer att bli världens största kryssningsfartyg.

Fartyget som beställts av Royal Caribbean International ska stå klart i slutet av 2023. Icon of the Seas blir rederiets miljövänligaste fartyg och det första som drivs med flytande naturgas, LNG.

Fartyget kommer dessutom att utnyttja olika tekniska lösningar för att minska utsläppen, och kommer bland annat att ha ett system som tar till vara spillvärme.

Vattenpark och brett restaurangutbud ombord

Enligt Royal Caribbean kommer det nya fartyget att erbjuda nya upplevelser för såväl familjer, par och kompisgäng.

Ombord kommer bland annat att finnas den största vattenparken som någonsin byggts ombord på ett fartyg, samt över 40 restauranger, barer och nattklubbar.

En nyhet är också AquaDome, en stor kupol av glas och stål på däcket, som dagstid erbjuder en möjlighet att njuta av utsikten och kvällstid blir ett underhållningscenter.

Icon of the Seas kommer att kryssa året runt i östra och västra Karibien från Miami.

Royal Caribbean
Illustrationsbild över kupolen som byggs ombord på Icon of the Seas.
Den enorma kupolen AquaDome som byggs ombord på Icon of the Seas blir ett underhållningscenter om kvällarna.

Hytterna byggs i Pikis

För passagerarna finns 28 olika hyttalternativ att välja mellan, som är designade för sällskap i olika storlekar. Alla hytter tillverkas i Pikis av Meyervarvets dotterbolag Piikkio Works.

-- Icon of the Seas är ett byggprojekt i ofattbar storlek och vid vårt varv och i vårt samarbetsnätverk är vi otroligt stolta över att få vara med och bygga det här fartyget som kommer att revolutionera kryssningsbranschen, kommenterar Meyer Turkus projektchef Olli Jantunen.

-- Från världens modernaste stålproduktion till de nyaste teknologiska lösningarna, varje skede i bygget har krävt spetskunskap inom fartygsbygge. Att planera och bygga ett sådant här fartyg är möjligt endast i Åbo, säger Jantunen.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Publicerad: