Varha utvecklar munhälsovårdens kundtjänst
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Med anledning av Pontus Johanssons insändare daterad 16.10.2024, var han framför att Varha flyttar tidsbokningen från Kimitoön till Åbo, vill jag klargöra våra strävanden.
Munhälsovården vid Varha är mitt i ett förändringsarbete med den goda avsikten att skapa ett enhetligt patientprogram för hela verksamheten.
En gemensam bas för verksamheten är till fördel för alla. Det kommer att skapa förbättringsmöjligheter i patientvården och även i vår kundtjänst.
Personalen och resursen, samt deras verksamhetsplatser och även arbetet för tidsbokningen, kvarstår som tidigare.
Kundtjänstens resurs blir stabilare och ger därmed viktig arbetsro i den kliniska verksamheten.
Kundtjänstens utvecklande har många mål. Personalens kunnande i vårdbedömning och journalföring räknar vi med ska bli jämnare, och vi kommer bättre att kunna överblicka att verksamheten fullföljer nationella krav och anvisningar.
Kundtjänstens resurs blir stabilare och ger därmed viktig arbetsro i den kliniska verksamheten, detta eftersom man inte behöver svara i telefonen samtidigt som patientvård sker.
Vi utvecklar en bredare mångfald i kundtjänsten, vilket vi hoppas, uppehåller och förbättrar möjligheten att få kontakt med oss. Vi har t.ex. denna vecka öppnat en chat-tjänst i den nya Varha-applikationen, var man kan söka kontakt med vårdpersonalen.
Vi förstärker även den svenskspråkiga servicen i ett flertal av våra verksamheter. På denna punkt har vi mån att förbättra oss.
I dagens läge har vi svårigheter att rekrytera vårdpersonal med tillräckligt kunnande i svenska och intresset för svenskan är mindre än vad som är önskvärt. Riktlinjerna är dock klara, en svenskspråkig har rättighet till service på svenska.
Förändringsarbetet är sålunda i full gång på många fronter samtidigt. Detta sker naturligtvis inte friktionsfritt för vare sig våra kunder eller för personalen.
Sammanhållning, stöd och uppbyggande, även utvecklande, kritik för våra strävanden till en mångsidig kundtjänst är just nu av särskilt värde.
Marina Merne-Grafström
Chef för Munhälsovården
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha)