Varför tar ingen ansvar för reformen?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Lagförslaget om en utvidgad läroplikt till 18 års ålder har getts till riksdagen och reformen beräknas träda i kraft 1.8.2021. Finlands svenska lärarförbund understöder reformen men för att uppnå målsättningarna finns stora utmaningar som måste lösas.
Reformen innebär mer studiehandledning inför och vid övergången till andra stadiet. På finlandssvenskt håll råder stor brist på elev- och studiehandledare och utbildningsmöjligheterna håller inte måttet. Hösten 2019 började Åbo Akademi erbjuda en utbildning på 60 studiepoäng för inskrivna studerande men en biämneshelhet i elev- och studiehandledning räcker inte till och är inte heller möjlig att studera för en redan utexaminerad lärare som vill komplettera sin utbildning. Vi anser att det behövs ett skilt utbildningsprogram för studiehandledare och kompletteringsutbildningar för att kunna möta de nya behoven.
Förutsättningarna för att genomföra reformen är ojämlika i våra finlandssvenska skolor och risken finns att intentionerna raseras. Minister Li Andersson har aviserat att man kommer att införa ett tak på hur många elever eller studerande som en studiehandledare får ansvara för. FSL förespråkar och understöder också ett sådant tak men inser samtidig att det ytterligare ökar efterfrågan på elev- och studiehandledare.
Vi har upprepade gånger poängterat det här men utan att få gensvar. Vi anser att bristen på studiehandledare vid genomförandet av en omfattande läropliktsreform inte kan förbises och förpassas till kategorin särdrag inom den finlandssvenska utbildningen.
Det här är en fråga som inte kan vänta, vi måste kunna utbilda elev- och studiehandledare på svenska.
FSL anser att bristen på tillräckliga utbildningsmöjligheter till studiehandledare och avsaknaden av flexibla kompletteringsmöjligheter är en fråga som bör kopplas till reformen om utvidgad läroplikt. Det är en fråga som snarast måste få en lösning.
Ett lärarregister med statistik på antalet behöriga elev- och studiehandledare skulle i det här läget underlätta. Med hjälp av ett lärarregister skulle man ha kunnat upptäcka utvecklingen tidigare och sätta in rätta åtgärder så att man på fältet hade varit bättre förberedda på kommande stora förändringar.