Varför likadana referensnummer?

Dragsfjärd
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Nog blev jag mycket förvånad när jag i början av veckan fick två brev på samma dag av Elisa, ena brevet var en betalningspåminnelse, det andra brevet en vanlig räkning med samma summa och referensnummer.

Jag kollade på nätbanken, referensnumret och summan var exakt detsamma, alltså jag trodde jag att jag hade betalat.

Jag har också en annan operatör till min andra telefon, dvs. Telia, nog har nämnda operatör varje gång de skickar en faktura alltid olika referensnummer, samma sak gäller t.ex. Caruna, Fortum osv.

Jag provade gå in på Elisas hemsida som det står på räkningen, elisa.fi/kundtjänst, konstaterade, är för invecklat. Jag provade också på elisa.fi/asiakaspalvelu som det står på betalningsuppmaningen, samma sak var för invecklat. Räkningen och betalningsuppmaningen är på svenska men man kan fråga sig, varför skall man ta kontakt med elisa.fi/asiakaspalvelu, gäller inte svenska här.

Jag var tvungen att ringa upp Elias kundtjänst, fick förstås vänta och höra musik en stund innan jag fick svar av en vänlig person, jag förklarade att det kan vara missvisande om referensnummer och summa alltid är detsamma på alla fakturor som skickas, är svårt att kolla om man har betalat fakturan eller inte, fick svar, så här gör vi i Elisa.

Jag fick en e-postadress som jag kan använda om jag har problem, så man frågar sig, varför finns inte den här e-postadressen på fakturorna, inte kan det väl bara jag som kan ha problem med fakturor.

Jag skulle gärna ha en kommentar av myndigheter som övervakar teleoperatörer, varför inte konsumentskyddet, agerar Elisa lagligt och moraliskt rätt då de använder samma referensnummer för varje faktura de skickar? Det här gäller inte bara mig, det gäller alla Elisas kunder.

Dragsfjärd
Dragsfjärd
Publicerad: