Vad kostar ett plagg?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Förra veckan publicerade YLE en dokumentär där de granskade returerna inom klädbranschen.
Det var en mörk bild där man fick se många av klädjättarna transportera plaggen långa vägar, för att sedan slänga dem på soptippen.
I samband med dokumentär gjorde Yle Vega ett uppföljande program där vi ombads kommentera returproblematiken inom e-handels branschen.
Det fick mig att tänka på hållbarhet kring konsumtion, och hur vissa e-handelsföretag uppmuntrar till köp över en viss summa för att komma åt fri frakt. Klädföretagen vill att man ska köpa för mycket, för att kanske behålla mer än man hade tänkt. De fria returerna räknar man med. Det är en del av affärsidén.
Detta är en tragisk tanke, men som ofta är sanning inom klädbranschen.
Vana nätshoppare skickar tillbaka många tiotals procent av de plagg de har köpt, det är ju gratis, så varför inte? Såklart jag är för att man ska ha öppet köp, man ska få returnera något man inte är nöjd med och är man osäker på storleken, köp för all del båda och prova hemma i lugn och ro.
Det är det som gör e-handeln effektiv – ingen behöver åka fram och tillbaka till stan i egen bil. Plaggen åker ’kollektivt’ tillsammans med annan post!
Problemet uppstår när det systematiskt köps mer än man ens tänkt behålla, är oaktsam med plaggen, provar dem med smink på, och kanske till och med ordnar en liten modevisning hemma med sina vänner, för skojs skull, för att sedan skicka tillbaka hela lådan när jippot är över (ja, det händer).
En fri retur är inte gratis. De stora bolagen räknar med priset på returerna när de räknar marginalen på sina plagg, så i slutändan är det miljön som betalar det högsta priset, vilket till sist påverkar oss alla.
Nu låter det som att jag är emot e-handel trots att jag bedriver en själv, men så är det inte!
E-handeln kan vara hållbar, om både företag och konsumenter tar sitt ansvar. Företag måste se till att deras kläder inte slängs, utan återvinns.
Plagg som returneras utan fel ska säljas på nytt, och plaggen måste säljas ärligt – bilder på plaggen ska motsvara verkligheten, och gärna visas på modeller som ser ut som målgruppen, så man enkelt ser vad man kan förvänta sig av plagget. Plaggens design ska även främja dess hållbarhet och vara enkla att bära. Storlekstabellerna ska vara tydliga och informeras till kunden. Och varför inte visa plagget på modeller i olika storlekar?
Så, vad kan du som konsument göra?
Inse att inget är gratis – frakter och returer kostar miljön, handla med omtanke. Köp det du verkligen vill ha och vill använda. Köp inte för mycket för att komma åt ’Fri frakt’, använd dig av företagets kundtjänst för att få hjälp med att hitta rätt storlek, eller kolla upp material eller färg, för att undvika besvikelse. Var medveten om returproblematiken och shoppa med den i åtanke.
Till sist vill jag slå ett slag för din egen garderob. Styla de plagg du redan har – var kreativ! Kan du använda sommarklänningen på hösten genom att styla den på ett nytt sätt?
Köp nya kläder ibland, men se då till att det är plagg du verkligen gillar, och som funkar ihop med de plagg du redan har hemma.
Det mest hållbara plaggen är de du redan har i skåpet, så spendera tid med att leka med det du har i garderoben. Ofta hittar vi guldkorn vi glömde att vi ens hade!
Marie Backman-Thors Entrepenör, Dress like Marie