Utbildning är grunden för en bättre framtid
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Vi lever i en tid av osäkerhet. Det krävs nya resonemang och handlingssätt. Vi behöver anpassa oss till tanken att världen inte var sådan som vi trodde.
En del finlandssvenska skolor står inför en utmanande situation, ukrainska barn har valt svenska som integrationsspråk.
Lärarna vill hjälpa, stödja och ge en positiv framtidstro till barnen.
En ökad arbetsinsats och resursering krävs för att ge barnen en trygg skolgång där de får mötas och lära tillsammans.
I ÅU 26.3.2022 lyfter Tom Simola upp i sin ledare"Lärarna och kommunens pengar" behovet av en diskussion kring vilka uppgifter en skola ska ta hand om.
Samhället kräver ofta att skolan ska ta tag i problem och orättvisor.
Jag anser att skolan inte ska ta över andra instansers uppgifter av pliktkänsla, då dessa inte har förmåga eller tillräckligt med resurser för att utföra sitt arbete.
Lärarna bör få koncentrera sig på sitt kärnuppdrag att undervisa.
Simola för även fram frågan ifall nästa utbildningsreform leder till regionala utbildningsområden.
Personligen anser jag att en flyttning av beslutsfattandet längre bort från skolan försämrar utbildningen på lokal nivå, vilket det redan finns erfarenheter av.
Det är viktigt att beslutfattare har en aktuell och lokal insyn i skolvärlden så att de vet vad de besluter om.
Politikerna har ett stort ansvar över utbildningen och därmed samhällets framtid. En konsekvent politik, som ger förtroende, gör att invånare vågar göra långsiktiga planer.
Varje barn ska ha en god möjlighet att komma vidare med sitt liv. Detta kräver tillräckligt med resurser på alla nivåer inom utbildningen samt att samarbetet med välfärdsområdena och vårdnadshavarna fungerar.
Världen ändras igen, känslan av okontrollerbarhet fortsätter. Vi bevittnar världshistoria skrivas vilket följande generationers lärare får undervisa om.
Kanske vi inte kan påverka världen som vi önskar, men vi kan påverka hur vi uppfattar den och vilket fokus vi väljer.
Lärarna och rektorerna kräver inga orimligheter, utan uppskattning i form av rättvisa löner och bättre arbetsförhållanden.
Lärarna skapar grunden för framtidens värld.
Jeanette Lindroos
Rektor och lärare