Uppåt för taxfreetrafiken igen – men till rekordåren är det ännu långt

Arkiv/Johan Backas
sprit i affärshylla
Antalet passagerare på tax free-rutterna till och via Åland ökade igen.
Publicerad:

Antalet passagerare på fartygens taxfreerutter ökar. Men än är det långt till siffrorna före Covid-19-pandemin.

Från 2014 och framåt låg antalet passagerare på taxfreerutter till och via Åland stadigt mellan 9,3 och 9,5 miljoner.

Pandemiåret 2020 rasade passagerarantalet till knappt 2,5 miljoner. Det var en minskning med 74 procent jämfört med 2019. En liten återhämtning skedde i fjol, när det totala passagerarantalet blev strax över tre miljoner.

Det visar färsk statistik från landskapets statistik- och utredningsbyrå Åsub.

Ålands andel av passagerartrafiken på finländska hamnar var nästan en femtedel i fjol och det var en av de högsta noteringarna på många år.

2019, året före pandemin, var andelen 17,6 procent. En förklaring till att landskapets andel ökade i fjol var att resandet på Åland återhämtade sig något medan det totala resandet på finländska hamnar fortsatte att sjunka.

Godsexporten med fartyg från åländska hamnar till fastlandet låg i fjol på drygt 165000 ton. Det som exporterades mest var råvirke. Importen till Åland från fastlandet var drygt 140000 ton. Av det var huvuddelen styckegods.

Exporten till utlandet på nästan 130000 ton utgjordes till största del av råvirke. 70000 ton importerades, mest styckegods.

Vid utgången av 2021 ägde åländska rederier 44 fartyg över 300 bruttoton, lika många som föregående år. Mätt i bruttoton ökade den åländskregistrerade flottan med två procent till nästan 720000 bruttoton. Det är den högsta noteringen sen mätningarna inleddes 2006.

Runt två tredjedelar av den åländskägda handelsflottan var utlandsflaggad.

På tjugo år har det utlandsflaggade ålandsägda tonnaget ökat med runt 320000 bruttoton. Under samma tidsperiod minskade det ålandsflaggade tonnaget med drygt 60000 bruttoton.

Andelen inhemskt flaggat tonnage av det åländskägda tonnaget minskade från drygt hälften år 2000 till en tredjedel i fjol.

Antalet åländskägda fartyg som är registrerade på Åland är fler än fartygen som registrerats utomlands. Att det utlandsregistrerade tonnaget ändå är större än de åländskregistrerade beror till stor del på att många utflaggade fartyg är oljetankeris i Aframax-klassen på runt 60000 bruttoton.

Statistik om sysselsättningen inom sjöfarten färdigställs med två års fördröjning så färsk statistik finns inte. Och statistken gäller bara personer som är bosatta på Åland och arbetar för bolag som är registrerade på Åland.

År 2019 arbetade totalt 998 personer inom sjötransportsektorn på Åland. 68 procent var män. Könsfördelningen har varit jämn sedan 2008, när andelen män var 67,7 procent.

Patrik Dahlbom Nya Åland

Publicerad: