Unga ser företagande som en karriärmöjlighet – Företagsbyn har en viktig uppgift att lära unga om företagsamhet

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Företagsamhet. Idag firas Företagardagen – redan för 25:e gången. Under den tiden har uppskattningen för företagande och förståelsen för företagandets betydelse för samhället ökat.

Många unga ser företagande som ett karriäralternativ. Det här framkommer till exempel i resultaten från Ekonomi och ungdom TAT:s årliga Ungas framtidsrapport-enkät.

Enligt enkäten anser 68 procent av över 14 000 ca. 14-19-åringar att företag och företagsamhet har en central roll för samhällets välmående. I resultaten framkom intressant nog att också arbetet i skolor och föreningar som görs inom företagsamhetsfostran tydligt är till fördel för att skapa förståelse för företag och företagsamhet.

Till exempel sådana unga, som hade genomfört lärandehelheten Företagsbyn i sjätte och nionde klass förstod företagens och företagsamhetens betydelse.

Skillnaden till de unga som inte deltagit i Företagsbyn var 15 procentenheter högre.

Nuförtiden deltar redan 86 procent av Finlands alla sjätteklassare och 83 procent av niondeklassarna i helheten Företagsbyn i det egna områdets lärandemiljö.

Ungefär 36 procent av unga tänker att de kunde fungera som företagare. Nästan lika många upplever att de inte kunde fungera om företagare och en tredjedel av unga är osäkra på sin inställning.

Det finns många orsaker till en bristande företagsiver. Att köra i gång med företagande upplevdes som svårt, unga trodde inte att de skulle bli framgångsrika som företagare eller företagande upplevdes för riskfyllt.

Den mest betydande orsaken till att unga inte blev ivriga över företagande, var bristen på intresse.

Det är svårt att bli intresserad av något som man inte vet om. Ur resultaten kan man utläsa, att ungas syn på företagande fortfarande är ganska traditionell och begränsad.

Om unga skulle få en mer mångsidig och mer aktuell bild av företagande, kunde det öka intresset gentemot företagande – också bland de unga, som kanske ser de traditionella uppfattningar och värderingar som förknippas med företagande som främmande.

Det finns alltså mycket att göra när det gäller att främja företagsamhetsivern. Unga behöver mer information, undervisning och förebilder.

Idag på Företagardagen kommer 20 000 unga i närkontakt med företagande under fester, evenemang och workshops som Ekonomi och ungdom TAT ordnar. Kanske gnistan för att bli företagare tänds för någon idag.

Jenni Järvelä Verkställande direktör, Ekonomi och ungdom TAT

Publicerad: