Understöder och kompletterar Ahlbeck

Åbo Underrättelsers logo
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Önskar komplettera Jarl Ahlbecks (ÅU 13.3) välformulerade insändare med ekonomiska uppgifter. Mot bakgrunden av stadens ekonomiska utmaningar och både fastslagna och planerade investeringar finns inga möjligheter att åtminstone under följande fullmäktigeperiod besluta om en investering i spårvagn.

Åbos behov av investeringar är enormt. Det behövs ny infrastruktur och renovering av gammal. Daghems- och skolbyggnaderna är utmanande, idrotts- och motionsanläggningar är nära sin livslängd, beslut har tagits om ett nytt musikhus och ett historiskt- och framtidsmuseum. Hamnområdet ska byggas om, området kring Gamla stortorget och universitetens område ska få ett avsiktlyft med nybyggen och åstranden från Rettig till Wärtsilä ska byggas om för att också möjliggöra tryggare och smidigare tillgång för fotgängare och cyklister. Denna förteckning kan ännu förlängas med bland annat planerna som gäller området kring järnvägsstationen.

För det första skedet av spårvagnsinvesteringen från Kråkkärret till centrum behövs 250 miljoner euro stadens pengar och också detta förutsätter ett statsbidrag om 30 procent. Om rutterna utökas är summan uppskattningsvis åtminstone tredubbel. Om alla planerade investeringar, inklusive spårvagnens första skede förverkligas, kan stadens skulder öka med en miljard euro, vilket är för mycket. Den kommande social- och hälsovårdsreformen kan också leda till ytterligare skuldsättning.

Vad vi ännu inte vet idag är hur det ökande distansarbetet kommer att påverka användningen av kollektivtrafiken. Åbo stad använder nu ca 20 miljoner euro i skattemedel för att subventionerna kollektivtrafiken och under en fyraårsperiod har man räknat med en höjning om 10 procent. Det finns föga möjligheter att öka skattesubventionen ytterligare.

Ulla Achrén

Fullmäktiges vice ordförande

Kommunalvalskandidat för Sfp

Publicerad: