Trygg i trafiken på Madeira?
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Den 17 dennes rapporterade medierna om en tragisk trafikolycka på Madeira.
En turistbuss med tyska, äldre resenärer hade glidit av en högt belägen väg med påföljden att 29 personer dog och lika många skadades allvarligt.
En vecka tidigare återvände undertecknad, tillsammans med en stor grupp pensionärer från Pargas, hem från Madeira efter att ha tillbringat en oförglömlig vecka på ön som årligen besöks av hundratusentals turister.
Är biltrafiken trygg på Madeira?
Enligt personliga observationer är trafiken mycket livlig men åtminstone i huvudstaden Funchal är bilisterna, olikt Finland, mycket påpassliga och artiga och stannar genast om fotgängaren, i korsningar utan trafikljus, visar minska tecken till att stiga ut på den vitstreckade övergången.
Utanför storstaden är det alpliknande men frodiga landskapet fullt med serpentinvägar med lutningar på 15–20 grader och närapå 180-gradiga hårnålskurvor. Det tog en viss tid innan man blev ”van” vid att köra kringelikrokar i lång charterbuss och ha ett stup på 100-tals meter endast en dryg meter ifrån.
Tillfrågad om biltekniken sade en äldre taxichaufför att ”alla” håller sig med bilar med manuellt fungerande växellåda som anses säkrare än automatväxling med tanke på vägnätet som är en enda berg-och-dalbana. Han uppgav också att bussarnas bromsar kontrolleras dagligen. Det blev dock oklart huruvida denna kontroll görs i en riktig (broms-)dynamometer som finländska bilister är vana vid i samband med sina bilbesiktningar.
Vår annars så kompetente guide (från danska firman Bendix) kunde ge endast generella och vaga uppgifter om trafikolyckorna på ön.
Han hade inga siffror till hands. Naturligt nog ville han inte tala om sådant som kanske kunde minska intresset för Madeira.
Han kunde dock ha tittat på statistiken utan att ha behövt känna sig obekväm.
Den officiella statistiken för Madeira (DREM) visar nämligen att ön med sina 254 876 invånare endast hade nio trafikolyckor med dödlig utgång 2017.
En enkel räkneoperation visar att detta innebär 3,6 trafikdödsfall per 100 000 invånare och år. Motsvarande värde för Finland, med sina 5 503 000 invånare och 238 trafikdöda 2017, blir 4,3!
Utan att gå in på trender och andra statistiska finesser lämnar jag gärna fältet fritt för trafikvetare och statistiker av professionen att bedöma huruvida min enkla kalkyl säger något relevant om trafiksäkerheten på Madeira.
Pekka Sörensen
Pargas