Trafiken till Ramsholmen
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Senaste vinter fick vi veta att trafiken upphör till Ramsholmens brygga på Pargas södra förbindelsebåtsrutt. Trafiken till bryggan hade pågått oavbrutet sedan 1987 då rutten inleddes med förbindelsefartyget Viken. Beslutet om nedläggning har sin grund i konkurrensutsättningen av trafiken och togs av NTM centralen utan att diskutera med användarna och utan att bry sig om påföljderna.
På NTM-centralens webbsida står det gällande konkurrensutsättningen följande (direkt citat) ” Användarna av förbindelsefartygstrafiken kommer att kunna planera helheten av kommande förbindelsebåtstrafikservice. Målsättningen är att tillgängliga resurser kommer att användas effektiva och att användarna hittar en enighet om servicenivån och väsentliga krav för förbindelsefartyg. Tjänstanvändarnas deltagande i planeringen av trafiktjänsten möjliggör att konkurensutsatt tjänsten är lämplig och faktiska behov av användarna kommer beaktas. Före ett gemensamt planeringsmöte förklarar NTM-centralen bakgrundsinformation från användarna med elektronisk enkäten.”
Vi som använder oss av den ifrågavarande bryggan blev tagna på sängen och protesterade, tyvärr för döva öron. Trots att vi hade påtalat vikten av att ha en egen förbindelse, bland annat på Björkholmen hösten 2019 på det enda mötet där trafiken verkligen diskuterats på senare tid, blev resultatet tummen ner. Efteråt har vi insett att det pågått ett spel i kulisserna som ledde till att vår trafik offrades, men till vilket nytta? Jag ifrågasätter moralen i ett sådant förfarande. Härefter blev vi tvungna att alltid åka via Heisala östra udde på våra resor till och från Ramsholmen. Vad man vinner på detta uppenbart lagstridiga beslut har jag inte fått någon förklaring till annat än att det säkert är bekvämare för besättningen på båten att inte behöva ta iland på flera än ett ställe. Någon ekonomisk nytta att tala om för beställaren NTM-centralen eller rederiet Finferries finns inte och inte påverkar det tidtabellen heller men för oss användare av bryggan är förlusten betydande. Kanske trafiken ökat en del under åren på rutten, närmast genom turister och sommarboare och ibland kan det tidvis vara fullt på färjan men det är skäl att komma ihåg att trafiken kommit till för de fast boendes möjligheter att bo och arbeta i skärgården. För mig och andra som vistas på Ramsholmen har beslutet gjort vardagen både dyrare och framför allt krångligare. Låt mig ta ett exempel. Avståndet från mitt hem till Heisala förbindelsebåtsbrygga är ca 7 km. Vägen är till hälften privat åkerväg utan underhåll och är ofta i mycket dåligt skick. Avståndet till färjfästet på Ramsholmen är ca 400m. Förbindelsebåten kör dagligen förbi, ofta nästan tom på passagerare utan att kunna ta mig med. Jag måste köra hela vägen till Heisala udde för att komma till samma båt som nyss fräste förbi mitt färjfäste. Systemet är uppbyggt så att man alltid måste ha bil för att komma fram. Det finns också människor som inte äger en bil och såna som gärna lämnar bilen i Granvik för att komma ut med färjan på ett besök men det är omöjligt. Man hade hoppats att NTM -centralen skulle uppmuntra till sådana lösningar istället för att tvinga alla att köra långa onödiga kilometrar på smala och trafikfarliga vägar, inte minst av miljöskäl. Samtidigt skulle det finnas mera plats på färjan för andra transporter. Många absurda situationer har uppstått under sommaren till följd av beslutet att inte trafikera en brygga som alltid tidigare befunnits nödvändig. Som företagare och fast bosatt på Ramsholmen kräver jag därför att NTM-centralen återupptar trafiken till Ramsholmens brygga så att färjan anlöper vid behov. Detta är en absolut nödvändighet till exempel under vinter och menförestider för de fast bosatta både på Ramsholmen och Heisala samt många stugägare och gäster som använder rutten. Vi behöver smidighet i trafiken och alla resurser skall utnyttjas på bästa sätt!