TLO:s vd Hannu Lehmus: Så här ska det inte få gå till

ÅU-foto
TLO:s vd Hannu Lehmus beklagar det som skett och lovar att bolaget utreder saken. Arkivfoto.
Publicerad:

Bussbolaget TLO:s vd Hannu Lehmus låter uppriktig då han direkt konstaterar att bolaget har en bestämd policy om att chaufförerna på linjerna mellan Pargas och Åbo samt vidare ut i skärgården ska kunna betjäna åtminstone grundläggande på svenska.

– Vi förutsätter förstås inte att chaufförerna ska vara fullständigt tvåspråkiga eller kunna föra en längre diskussion på svenska, men biljetter ska man nog kunna sälja, säger han.

– Finland är ett tvåspråkigt land och dessutom ska vi komma ihåg att regionen är svenskspråkig. Man kan inte tvinga kunden att tala finska. En sådan liten servicesituation ska man klara av på båda språken. Det är verkligen beklagligt att höra om det här fallet.

Få fall i året

Han konstaterar att TLO faktiskt inte får särskilt mycket feedback av det här slaget. Fallen brukar vara enstaka, det rör sig om under fem fall per år. Han lovar att bolaget ska utreda det aktuella fallet och vid behov skrida till åtgärder.

– Det vi kan göra är att ge chauffören en reprimand eller varning, vilket vi också i tidigare fall har gjort, intygar Lehmus.

Reporter (Pargas)
Publicerad: