Tio år sedan Viking Grace kastade loss från Åbo – så här minns befälhavaren Henrik Grönvik jungfruturen

Pressbild/Arkiv/Axel Sjödahl
Bildpar med en man och ett kryssningsfartyg
Henrik Grönvik från Raseborg har varit befälhavare på Viking Grace ända sedan trafikstarten för tio år sedan. Han trivs fortfarande med jobbet och har inga planer på att byta fartyg.
Publicerad:

När morgonen gryr i Åbo den 13 januari 2013 ligger temperaturen strax under nollstrecket och det blåser cirka 10 meter i sekunden från nordväst. Viking Lines nybygge Viking Grace gör sig redo kasta loss på sin jungfrutur med raseborgaren Henrik Grönvik som befälhavare.

– Det var spännande, men vi var väl förberedda och optimistiska inför trafikstarten. Allt kändes bra och jag har bara goda minnen av mina tio år på Grace, säger Grönvik på fredagen, exakt tio år sedan jungfruturen.

Förväntningarna på Grace var höga, både inom rederiet och bland passagerarna. Jungfrykryssningen såldes slut på några timmar och när Viking Line utlyste en namntävling fick man in 23 000 förslag.

Sedan trafikstarten har över tio miljoner passagerare rest med Grace.

– Vår ledstjärna har varit att ge järnet för att passagerarna ska trivas ombord och jag tror att vi har lyckats. I synnerhet maten och den högklassiga underhållningen har gjort Grace till en succé och varit avgörande för framgången, säger Grönvik.

Viking Lines order kan ha räddat den finländska varvsindustrin

Viking Grace byggdes på STX-varvet i Åbo i en tid då den finländska varvsindustrin var inne i en djup svacka. Orderböckerna gapade tomma och för den inhemska skeppsbyggnadsindustrins framtid kan det ha varit avgörande att fartyget byggdes i Åbo, säger Grönvik.

– Jag minns hur jag besökte varvet år 2011, det var tyst, stilla och ingen verksamhet alls. Vår beställning kom i sista stund och jag tror att ordern var viktig för hela varvsindustrin i Finland.

– Jag är också glad för att Grace har bidragit till Viking Lines goda resultat och framgång. Det var en väldigt viktig satsning som har haft stor betydelse för frakt- och passagerartrafiken mellan Finland, Åland och Sverige.

Arkiv/Kim Lund
Ett passagerarfartyg
Viking Grace har varit i trafik sedan den 13 januari 2013.

Grace var något av föregångare vad gäller färjetrafiken mellan Finland och Sverige. I motsats till de äldre kryssningsfartygen med mycket marmor och mässing gick inredning i ljusa, klara färger och det fanns mycket öppna ytor.

Jag har haft tio givande år ombord och trivs alldeles utmärkt.

Enligt Viking Line var den 1 600 kvadratmeter stora tax free-butiken världens dåtida största flytande shoppingvärld och fartyget var det första passagerarfartyg som drevs med fossilgas.

Henrik Grönvik säger att fartyget har fungerat helt enligt förväntningarna, både vad gäller tekniken och innehållskonceptet. Han har varit fartyget troget i tio år och har inga planer på att byta arbetsplats.

– Jag har haft tio givande år ombord och trivs alldeles utmärkt. Det bästa med det här jobbet är den fantastiska besättningen och alla passagerare som har förtroende för oss och som vill resa med Grace.

Korrigering 13.1 kl. 15.50 jungfruturen gjordes 2013, inte 2012 som vi skrev tidigare.

Reporter (Åbo)
Publicerad: