Testområde för autonoma fartyg öppnas utanför Euraåminnes kust

Skiss över obemannat fartyg. Bild: Rolls-Royce
Publicerad:

Ett testområde för obemannade fartyg öppnas i Bottenhavet utanför Euraåminnes kust.

Testområdet som är det första i sitt slag är avsett för testning av autonoma fartyg och fjärrstyrd  teknologi i sjötrafik.

Området är 18 kilometer långt och 7 kilometer brett och är öppet för alla aktörer inom sjöfarten.

Testområdet är öppet året om vilket gör att fartygen också kan testas i isförhållanden.

NTM-centralen i västra Finland har get lov för testerna i det aktuella havsområdet. Testerna görs på försök.

Området har getts namnet ”Jaakonmeri” för att hedra minnet av framlidne teknologie doktor Jaakko Talvitie och hans arbete.

Bakom projektet står företaget Dimecc som är specialiserat på digitala innovationer.

De första testerna väntas starta i början av nästa år. Men finns behov är det möjligt att testerna kan starta redan i höst, uppger Dimecc i ett pressmeddelande.

Testområdet och verksamheten administreras av Dimecc som också är samordnare av One Sea, ett ekosystem fokuserat på sjöfart för internationella företag och aktörer inom den offentliga sektorn.

Dimeccs vd Harri Kulmala säger att One Sea är ett exempel på ett framgångsrikt samarbete mellan företag och den offentliga sektorn där företagens och forskarnas ekosystem skapar globala innovationer.

- EU-kommissionen har rekommenderat just den här typen av verksamhet både för Finland och övriga europeiska länder. Det handlar om ett företagsbaserat öppet ekosystem för innovationer som utöver nya uppfinningar  också gör Finland internationellt attraktivt för investeringar som i sin tur skapar nya jobb, säger Kulmala.

One Sea har grundats av ABB, Cargotec, Ericsson, Meyer Turku, Rolls Royce, Tieto, Wärtsilä och Dimecc.

Rolls-Royce som för tillfället bygger upp sin forskningscentral i Åbo för autonoma fartyg har stor nytta av testområdet i vattnen utanför Euraåminne.

– Läget passar oss ypperligt med tanke på att vi har vår forskningscentral i Åbo och vår fabrik i Raumo, säger Sauli Eloranta, teknologichef vid Rolls-Royce.

Tillgången till testområdet underlättar företagets forsknings- och utvecklingsarbete avsevärt.

– Nu när teknologin kan testas i verkliga förhållanden behövs färre simulatorer och simuleringar med hjälp av datorer, säger Eloranta.

Helt utan simulatorer kommer man ändå inte att klara sig.

Här ser Eloranta Aboa Mares simulatorcenter i Åbo som en stor tillgång.

– Här finns möjligheter till samarbete. Aboa Mare har mycket erfarenhet av sjöfart och fartygssimulatorer, och personalen är mycket kunnig, säger han.

Rolls-Royce har redan levererat ett fjärrstyrningssystem till ett danskt bogserfartyg, det första i sitt slag.

– Vi var tvungna att testa systemet i Danmark. Men i fortsättningen kan vi göra alla tester i Finland, säger Eloranta.

Han ser en stor potential i digitaliseringen och det samarbete som den möjliggör mellan regionens sjöfartskluster och ICT-sektorn.

– Det här skapar nya innovationer på området, säger han.

Rolls-Royce räknar i år med att placera sig bland de tio främsta företagen i landet när de gäller antalet inlämnade patent. I fjol placerade man sig på 13:e plats.

I våras startade företaget en stor rekryteringskampanj för att rekrytera folk till forsknings- och utvecklingscentret i Åbo.

Eloranta vill inte avslöja hur många nyanställda företaget rekryterat sedan våren. Men kampanjen lockade över 1 000 sökande.

– Vi har inte kunnat anställa alla. Nyrekryteringen ledde ändå till att antalet anställda har mångdubblats, säger han.

Eloranta väntar redan på att man ska komma i gång med testerna i Bottenhavet.

Målet är att de första autonoma fartygen ska vara i kommersiell trafik i våra farvatten 2025.

Enligt Eloranta handlar det i första hand om frakttrafik i liten skala.

– Men också färjtrafiken i skärgården kan automatiseras. Det sparar kostnader och förbättrar möjligheterna att hålla skärgården bebodd, säger han.

Päivi Haikkola i Dimecc är chef för alliansen One Sea och ansvarar tillsammans med kollegan Jukka Merenluoto för verksamheten i fråga om testområdet.

– Intresserade aktörer kan kontakta oss. Sedan ordnar vi alla tillstånd som behövs av myndigheterna och informerar allmänheten, säger Haikkola, som jobbade hos Deltamarin innan hon vid årsskiftet flyttade till Dimecc.

Testområdet är avstängt för all sjöfart under tiden som testerna pågår. Man har räknat med att ett test pågår i 2–6 veckor.

De trålfiskare som fiskar i området kan får ersättning för förlorad inkomst.

Enligt Haikkola förhandlar man som bäst om ett avtal.

Dimecc har också ordnat finansieringen för projektet som pågår till slutet av 2018.

Projektet kostar 800 000 euro.

Tekes står för 50 procent av kostnaderna och företagen för resten.

– Det här är bara småpengar jämfört med finansieringen av de många forskningsprojekt som är anknutna till forskningen kring autonoma fartyg, säger Haikkola.

Testområdets koordinater är:

  • NW 61 20.75 N 20 55.15 E
  • NE 61 19.60 N 21 14.70 E
  • SE 61 15.65 N 21 12.67 E
  • SW 61 16.85 N 20 54.55 E

Artikeln har uppdaterats med kommentarer från Dimecc och Rolls-Royce. Den har också korrigerats  i fråga om ortnamnet Euraåminne.