Taxi och FPA
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Har man alls tänkt på den vanliga, äldre eller sjuka människan nu när hela ”taxibusiness” ska förnyas som fru Berner vill? Har man alls tänkt på taxibilisten utanför storstäderna (orterna) som hittills kört sina såkallade egna kunder till till exempel Åbo, men nu plötsligt när allt blir fritt (från och med 1.7) så får man inte det?
Allt blir fritt i taxibranchen, bilen kan vara en cykel, men när du blir gammal och sjuk o inte mera behöver taxi från puben o hem så då får du inte ta dig tll Åbolands med flakbiltaxin?
Fastän det skulle komma 100 nya taxibilar till exempel till Pargas och hela skärgården o de skriver sig inte med i FPA-avtalet så kan kunden inte få ersättning för resan fastän det är plus minus för samhället, och sen söka FPA-ersättningen (25 euro) själv efteråt eller fast 50 euro men man FÅR inte!
Man ska beställa bilen via Kela-centralen och sen fast orten har bara såkallad vanlig taxi (1 st) med vanlig gammaltids taxamätare så blir taxin utan skjuts när han inte är med i systemet. Och taxin kommer sen varifrån som helst?
1.7 ändras systemen och många bilister har hoppat av från systemet på grund av allt som skulle bli fritt så blev inte heller? Nu bestämmer stora bolagen vilken taxamätare du får ha?
Visste fru Berner att hon samtidigt ”Brennär upp” fungerande system gällande sjuktransporter? Hur kunde det gå så här, frågar
Kari Niemi
Pargas och Korpo