Svårt för utlänningar att få testsvar i Åbo – tekniken omöjliggör snabb hantering av testerna

Kim Lund
ett coronaintyg
Ett sådant här testintyg duger då man vill visa att man testat negativt för covid-19.
Publicerad:

Åbobon Niklas Högnäs två döttrar kom till Åbo med M/S Amorella på lördagsmorgonen den 20 februari. Med sig hade de sina sambor: en svensk och en belgisk medborgare.

Kvartetten testade sig i hamnen och inväntade svar hemma med familjen. Flickorna fick sina svar två och ett halvt dygn senare, men ännu en vecka senare har deras partners inte fått något svar.

Att utländska medborgare kan få vänta oskäligt länge, eller till och med bli utan sina svar, är något som Åbo stad är medveten om, men som det inte just nu går att göra något åt.

Tekniska problem ligger bakom sena testsvar

Problemet ligger i att Åbo stads och sjukvårdsdistriktets tekniska system inte kan kommunicera med varandra, säger överläkare Jane Marttila vid Åbo stad som trots att hon inte är någon teknisk expert försöker förklara så gott det går.

– Remissen skrivs ut av Åbo stad och informationen skickas vidare till sjukvårdsdistriktet. Men eftersom vi använder oss av olika system går det inte automatiskt att avläsa utländska personnummer och därför måste informationen överföras manuellt.

Teknikstrulet är inte nytt och staden har redan innan coronatesterna blev aktuella försökt åtgärda det. Marttila känner inte till de tekniska detaljerna, men säger att det i alla fall just nu är omöjligt att hitta en snabb lösning på hur man skulle kunna försnabba svarsproceduren.

– Vi jobbar med det eftersom hit kommer mycket utlänningar som till exempel varvsarbetare som testas. Men det är tekniskt väldigt utmanande och för tillfället har vi så mycket trafik att vi inte hinner ta itu med det, vi borde i så fall anställa mera personal.

Lukas Söderqvist
trafikskyltar till hälsovård
Foto: Lukas Söderqvist

Att svaren dröjer kan också bero på den mänskliga faktorn, säger Marttila. För att få sitt svar till telefonen måste man vara noga med att fylla i sitt telefonnummer korrekt med +-tecknet och landsprefixet.

Om man ändå inte får sitt svar inom rimlig tid får de som testas i hamnen också ett telefonnummer dit man kan ringa för att höra sig för hur det går med testanalysen.

I princip ska man inte behöva testa sig i hamnen eftersom rederierna efter den 23 februari förutsätter ett negativt coronatest innan man får stiga ombord på en färja som anlöper en hamn i Finland.

Anja Kuusisto
en coronabuss i hamnen
Passagerarna kan testa sig i coronabussen i hamnen. Foto: Anja Kuusisto

För tillfället är det så få passagerare på fartygen att intygskontrollen har gått smidigt, säger arbetsmarknadsjurist Maija Mattila vid Rederierna i Finland. Men de nya direktiven har väckt många frågor.

-- Folk undrar vilka intyg och tester som duger och man vill också veta hurudant intyg man måste ha om redan har varit sjuk. Det har också varit oklarheter med hur man ska räkna tidsgränsen på att testet ska ha tagits tidigast 72 timmar före avresan. Så folk är nog konfunderande.

I några enstaka fall har rederierna blivit tvungna att avvisa passagerare som inte har kunnat uppvisa ett giltigt intyg.

Yrkeschaufförer berörs inte av de nya reglerna, men Mattila tror inte att långtradarchaufförerna är några stora smittspridare.

– De bor i sina långtradarhytter och har ytterst lite kontakt med andra människor. Men visst, varje resa är en risk, men det är en risk man måste ta för att samhället och försörjningsberedskapen ska fungera.

Intyg på att man blivit vaccinerad duger inte, men Mattila hoppas att det snart ska bli en ändring på det.

– På Island godkänns redan vaccinationsintyg och jag hoppas att Finland snart också gör det så att vi på något sätt kunde komma igång med ett normalt resande.

Reporter (Åbo)
Publicerad: