Svara du som vet bättre i spårvagnsfrågan
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Det är svårt för mig att förstå logiken med spårvagnar i Åbo, därför hoppas jag, att någon kunde klarlägga för mig vissa detaljer i frågan.
Den planerade spårvagnen skulle ersätta hälften av linje 1, alltså sträckan mellan torget och hamnen.
Sedan skulle den ersätta hälften av linje 12, alltså Kråkkärret--torget.
Två halva linjer ger tillsammans ungefär en linje.
Alltså ungefär 120 Fölilinjer kommer också i fortsättningen att osa diesel i staden som tidigare.
Vilken betydelse har den nya spårvägen då för koldioxidutsläppet?
Den måste vara obefintlig.
Inte har man väl tänkt minska, eller tom. helt sluta med kollektivtrafiken i Åbo när det går spårvagn från Kråkkärret till hamnen?
För att få betydligt minskat koldioxidutsläpp måsta vi elektrifiera den kollektiva trafiken också från Hirvensalo (ung 100 milj.), från Runosbacken (ung 100 milj.), från Pansio (ung 100 milj.), osv. Har man tänkt göra det?
De kommande 50 åren skulle man vara man då vara tvungen att använda alla investeringsmedel för att bygga spårvagnsskenor och trådar samt olika slag av invecklade trafikarrangemang, om man på det sättet ens vill komma nära klimatmålen.
Om man i stället i Åbo skulle investera i ett nytt konserthus, i en förnuftig trafikcentral och göra ett fungerande torg kan jag tänka mig att använda dem ens då och då.
Om jag från Långbacka ska till centralsjukhuset, kan jag inte förstå, hur jag ens då skulle kunna ta spårvagnen.
När man sedan är tvungen att spara ännu mera än i dag, kommer nog också renoveringen av mögelskadade hus (skola, dagvård, åldringsvård) samt andra renoverings- och byggbehov att bli lidande.
Jag skulle inte binda alla mina pengar till tiotals år för att få spårvagnsskenor överallt.
För att få minskade utsläppt kunde våra förtroendemän i stället kunna tänka på hur man kunde göra matinköp på annat sätt än att köra med egen bil till Prismas eller Citymarkets gratisparkeringar.
Gösta Wahlroos
Långbacka