Svar på insändaren om Varhas språkpolitik – ”Det handlar inte om en avsiktlig strategi”

undefined
debattvinjett nere till vänster, bild av rullstolar bakom
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Svar till Peter Andersson i insändaren i ÅU 19.11.2024. Tack för dina frågor.

Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) är ett tvåspråkigt välfärdsområde och vi erbjuder våra tjänster på både finska och svenska.

Språkfrågor är en central del av vårt arbete för att säkerställa likvärdiga tjänster.

Språkfrågor är en central del av vårt arbete för att säkerställa likvärdiga tjänster.

Vi beklagar verkligen att du fått ett meddelande på fel språk.

Orsaken är att uppgiften om kundens kontaktspråk inte följde med från det tidigare patientdatasystemet när vi bytte till ett nytt system.

Vi utreder nu möjligheten att i efterhand komplettera språkuppgifterna i systemet, så att kontaktspråket rättas utan att kunderna själva behöver kontakta oss.

Det handlar alltså inte om en avsiktlig strategi, utan ett tekniskt problem som vi arbetar för att lösa.

Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter det här har orsakat.

Din respons hjälper oss att förbättra våra tjänster.

Jukka Annunen

Programdirektör, Egentliga Finlands välfärdsområde

Karin Simola

Direktör för tvåspråkig service, Egentliga Finlands välfärdsområde

Publicerad: