Stort intresse för färjetrafik mellan Åbo och Gdynia – nästan 10 000 personer välkomnar ny rutt
Nästan 10 000 personer svarade på den enkät som Åbo universitet genomförde på uppdrag av Åbo hamn. I enkäten ville man ha svar på frågan om det finns intresse av en färjelinje mellan Åbo och Gdynia i Polen.
Hela 99 procent av de svarande tyckte att det är en bra idé och att en sådan rutt skulle vara ett intressant alternativ. De speditions- och åkeriföretag som svarade på enkäten såg också fördelar med rutten.
Bland annat skulle den gynna kunderna i västra Finland eftersom det är kortare väg till Åbo än till Hangö därifrån Finnlines kör till Gdynia.
Tidsmässigt är det inte heller så stor skillnad om man kör från huvudstadsregionen till Åbo i stället för till Hangö.
För miljön skulle det också vara bättre med sjötransporter än att köra landsvägen Via Baltica från Helsingfors till Tallinn och vidare genom Lettland och Litauen till Polen eller genom Sverige till Europa.
Jag är säker på att det finns en marknad för både frakt och passagerare.
Enkätens resultat stärker Åbo hamns vd Erik Söderholms tro på att färjetrafik mellan Åbo och Gdynia behövs.
– Jag är säker på att det finns en marknad för både frakt och passagerare och jag tror att polackerna också är intresserade av Finland. Landets ekonomi är på uppgång, köpkraften växer och det går bra för de rederier som kör mellan Polen och Sverige. Det tyder på att det finns ett intresse av att resa och jag tror att Åbo skulle vara ett intressant alternativ för polackerna.
Det är ändå frakten som är det bärande benet för att få lönsamhet i trafiken, säger Söderholm.
– Man måste först bygga en stabil ekonomisk grund av de inkomster man får av godstransporterna och vara förberedd på att gå på minus de första åren. Det tar tid att få lönsamhet i en ny färjerutt och först senare kan man börja tänka på att ta ombord passagerare.
Söderholm har sedan hösten förhandlat med ett rederi som är intresserat av att komma till Åbo. Han bedömer förhandlingarna som seriösa och säger att rederiet är erfaret och proffsigt, men han vill inte uppge vilket det är.
Rederiet slutför nu de ekonomiska kalkyler som behövs innan man kan fatta beslut om det lönar sig att börja köra från Åbo till Gdynia. Det gäller också att hitta ett lämpligt fartyg som är isklassat och som har plats för minst 200 trailers.
ÅU har tidigare frågat Viking Line, Tallink Silja och Finnlines om deras intresse för att trafikera Åbo–Gdynia. Ingen av dem säger sig ha några planer på att öppna en ny rutt. Inte heller Stena Line säger vara intresserat av rutten.