Storslam för Bambuser efter satsning på virtuell shopping – "Smickrande att andra härmar oss"

Robin Sjöstrand
Två män i ett kontor
På Bambusers Åbokontor, som sköter om de tekniska delarna av verksamheten, jobbar för tillfället fem personer. Johan Schöring har varit med sedan 2008 och Martin Storsjö grundade företaget året innan. Under åren har personalen varierat en del, men till stor del är det samma personer som varit med om utvecklingen.
Publicerad:

När skatteuppgifterna för år 2021 publicerades förra veckans onsdag såg topplistorna för Egentliga Finland ut ungefär som vanligt. Men på tionde plats bland förvärvsinkomsttagarna låg en nykomling som inte funnits med i toppen tidigare – Martin Storsjö , en av grundarna av IT-företaget Bambuser.

Året innan, 2020, hade han runt en tredjedel av de inkomsterna och 2019 fanns Storsjö, som också innehar rollen som teknisk expert på företaget, över huvudtaget inte med på listan över höginkomsttagare.

Orsaken till den här uppåtkurvan är att Bambuser, som ursprungligen riktade in sig på gratis videoströmning över nätet, 2018 insåg att det fanns en hel marknad i västvärlden som var totalt outnyttjad.

– Vi tittade på Kina, där den virtuella shoppingen var otroligt stor, och insåg att den totalt saknades i vår del av världen. I och med att vi hade tekniken så bestämde vi oss för att satsa, säger Storsjö.

Satsningen inleddes 2019 och sedan dess har det gått spikrakt uppåt. Han vill inte gå in på några siffror kring företagets expansion, men säger att antalet anställda har ökat från under 20 till runt 200 sedan dess.

– Tidigare hade vi kontor i Stockholm och Åbo, men nu har vi flera mindre kontor runt om i världen: i London, New York, Tokyo och Paris, säger han.

Inte lätt att navigera IT-branschen

Det har ändå inte varit någon spikrak väg till toppen för Bambuser. Tvärtom. It-branschen är svårnavigerad och ibland har det sett riktigt dåligt ut.

– Jag vet inte hur många gånger vi har varit två månader från konkurs. Och när det genombrott vi väntat på kom, så kom det inte i den form vi hade väntat oss.

Storsjö, som ursprungligen kommer från Kristinestad men numera är bosatt i Pargas, grundade företaget 2007 tillsammans med studiekompisen Tom Sundström efter att ha fått idén under en projektkurs när de studerade vid Åbo Akademi.

Då hade de tekniken, men hade ingen aning om hur de skulle få ut den.

Robin Sjöstrand
Två män vid sina datorer
Johan Schöring (t.h.) berättar att jobbet för Åbokontoret har varit i stort sett samma sedan starten. Deras jobb är att se till att videoströmningen fungerar. "Det som är nytt att vi nu till exempel också gör att kundens köpkorgar finns med i helheten", säger han.

Efter att ha fått kontakt med affärspartners i Sverige byggde de upp ett företag där den tekniska avdelningen fanns i Åbo, och den kommersiella i Stockholm. Så har det i princip fortsatt sedan dess: kärntekniken utvecklas fortfarande i Åbo.

– För den tekniska avdelningen i Åbo har alla förändringar företaget gått igenom inte inneburit någon större skillnad. Vi är programmerare som jobbar med videotekniken, som ju hela tiden varit det centrala – det har bara varierat hur den har använts, säger Storsjö.

Bambuser har haft flera tydliga stadier i sin utveckling. Tanken från början var att bli världsförbättrare.

– Vi ville göra det möjligt för alla att sända livevideo på nätet helt gratis och ge möjlighet för alla att visa vad som händer i deras del av världen.

Det är något som också blev verklighet under den arabiska våren 2011 och 2012 då människor i de drabbade länderna använde Bambuser för att visa omvärlden vad som verkligen hände.

– På ett sätt tycker jag att vi har uppnått den världsförbättrande aspekten i och med att vi möjliggjorde strömning av video så tidigt som vi gjorde.

Gått från enskilda kunder till företag

Sedan dess har det svensk-finska företaget gjort diverse trevare i olika riktningar. År 2013 hade man ett samarbete med Sony, och ansvarade för livesändningstekniken i deras telefoner under ett år.

Efter det har de erbjudit videoströmningsteknik till mediebolag och diverse sociala nätverk som en så kallad white label, det vill säga som en osynlig leverantör.

2017 stängde man den ursprungliga tjänsten för enskilda användare, som hade gått på halvfart i ett par år, och riktade in sig på tjänster direkt till företag.

Men nu har man alltså hittat guld. I västvärlden är den virtuella shoppingen bara i sin linda och Bambuser var först.

– Vi körde igång satsningen 2019 och nästan omedelbart slog pandemin till, säger Storsjö.

Utöver de svårigheter som kom med coronan, blev effekterna av pandemin ändå positiva för Bambuser. Plötsligt fanns det stor efterfrågan på möjligheter att shoppa på distans, och tillväxten blev explosiv.

Robin Sjöstrand
Gallerport vid gata.
Bambusers Åbokontor ligger sedan 2015 på Slottsgatan, i en ganska anspråkslös omgivning.

I dagsläget erbjuderman två produkter.

– Vi kallar dem one-to-many och one-to-one. One-to-many funkar så att företagen ordnar en videosession – till exempel med en influencer eller en försäljare. När sessionen inleds kan folk följa med i realtid, ställa frågor, och framför allt få se det som säljs.

One-to-one är också vad det låter som. Det ger kunden möjlighet till en videosession med en försäljare som hjälper dem med deras shopping.

– Den här formen av försäljning har bättre konversion än normal nätshopping, det vill säga att en större procent av kunderna köper något. Det gör att det är väldigt intressant för våra kunder.

Båda formerna används av olika företag, inom allt från kläder till elektronik. I Finland har Bambuser avtal med bland annat Gigantti, och i Sverige med Kjell & Company, också en hemelektronikkedja.

– Bland mer internationellt kända företagen kan vi nämna LVMH Group, som en av många storkunder, säger Storsjö, som av sekretesskäl inte får avslöja namnet de flesta av Bambusers kunder.

LVMH står för Louis Vuitton Moët Hennessy och är ett franskt holdingbolag och en av världens största aktörer inom lyxprodukter.

Robin Sjöstrand
Två män i en soffa.
Kontoret är inrett för att efterlikna Stockholmskontoret. Martin Storsjö och Johan Schöring gillar den nya stilen.

Att Bambuser har tagit steget från att vilja vara världsförbättrare till att samarbeta med lyxföretag känns sist och slutligen naturligt för Storsjö.

– Vi var i princip först med livevideo på nätet, men i dagsläget finns många aktörer i den branschen. För vår del var det inte hållbart rent ekonomiskt och nu får Facebook och andra företag ta över räkningen för den delen, säger han.

För att hålla sin ställning som en av de marknadsledande företagen inom sin nya nisch måste Bambuser-teamet hålla sig skärpta och ständigt försöka ligga steget före.

– Redan nu ser vi en massa små konkurrenter som mer eller mindre erbjuder exakt samma sak som vi. Det får man trots allt säga att är ganska smickrande. Vår fördel är förstås att vi har en mångårig erfarenhet av det vi gör.

Publicerad: