Stormstoppet i Våno avslöjade brister i informationsgången - vi har inte fått någon info, säger Mielisholmbo
På Mielisholm frågar sig många nu hur det är möjligt att deras enda förbindelse till fastlandet är avbruten så här länge utan att någon myndighet reagerar.
Bor man i skärgården och bakom en färja är man vid att vädret kan ställa till det men när det blir ett så här långt avbrott måste det finnas någons slags beredskapsplan, säger Dick Abrahamsson.
– Jag har fått info direkt via färjföraren och min dotter Kitty, men någon allmän information har vi inte fått. Vi har inte hört någonting vare sig från höger, vänster eller framifrån.
Han hoppas att de som ansvarar för trafiken lär sig något av de två stormiga dygnen.
– Det här är något som man måste fundera på inför framtiden då det händer på nytt. För det kommer säkert att hända.
"Ingen har varit intresserad"
Också Sverker Karlsson är missnöjd och besviken på hur myndigheterna har hanterat stormkaoset. Det tycks inte finnas någon plan för en liknande situation och informationen har varit dålig, säger Karlsson.
– Ingen har varit intresserad av det här. Vi får förklara för folk som kommer ner till stranden varför färjan står. Alla läser inte ÅU.
Elmontörerna har inte kunnat ta sig över till Attu för att reparera trasiga elledningar. Maten smälter i frysarna och Karlsson undrar om man ska vara utan ström tills färjan kör igen.
– När det här är över måste vi ta en diskussion med staden, Finferries och NTM-centralen. Det måste finnas en plan för sådant här.
Räddningsverket är redo
Jourhavande brandmästare Olli Högmander vid Räddningsverket säger att man har diskuterat färjproblematiken med Pargas tekniska chef Ted Bergman och att det finns beredskap att ta sig ut till Attu och Mielisholm ifall situationen så kräver.
– Vi har sjödugliga båtar i Pargas och kan också åka ut med helikopter. Med helikoptern får vi också brandmän ut till öarna och om det verkligen gäller tror jag att färjan i alla fall försöker köra.