Reportage

Storfilm med Stellan och Gustaf Skarsgård spelas in i Pemar – och på fredag också i Pargas

Publicerad:
Mikael Heinrichs
en kvinna i rosa mössa och en man i keps utanför en vit byggnad
"What Remains" är Ran Huangs långfilmsdebut. Jessica Chen fungerar som producent.

"What Remains" blir den Cannes-renommerade kinesiska regissören Ran Huangs första långfilm. Officiellt har man än så länge bara gått ut med namnen på tre skådespelare: Stellan Skarsgård, Andrea Riseborough och Gustaf Skarsgård.

I det här skedet är informationen om filmen rätt knapp, men det handlar om ett psykologiskt kriminaldrama med nordiska förtecken.

Filmen utspelar sig inte direkt i Finland, utan "i Norden" utan att desto närmare nämna något land. Att flera av skådespelarna är svenska understryker det nordiska, men filmen är engelskspråkig.

Enligt uppgifter till TT i Göteborgs-Posten är det Gustaf Skarsgård som spelar den manliga huvudrollen, medan Stellan Skarsgård har en mindre roll som polis i filmen som handlar om det dubbla beroendet mellan läkare och patient.

Det är Stellan Skarsgårds fru Megan Everett-Skarsgård som har skrivit manuset till filmen tillsammans med regissören Ran Huang som första gången stiftade bekantskap med Stellan Skarsgård för sex år sedan och har blivit god vän med honom sedan dess.

ÅU fick inte träffa skådespelarna

ÅU besökte inspelningsplatsen i Pemar i tisdags och träffade regissören samt producenten Jessica Chen. Skådespelarna fick vi däremot inte träffa.

Det är inte mycket som talar om att det just nu pågår en frenetisk slutspurt i inspelningarna vid det halvödsliga före detta sjukhuset i Pemar, förutom en samling containrar på innergården med bland annat namnen "Mads" och "Sören" tejpade på dörrarna. Men de senaste veckorna har det sjudit av liv i de i övrigt rätt tomma korridorerna.

Förälskade sig direkt i sanatoriet i Pemar

Regissören Huang fick första gången se bilder på stället 2018 och förälskade sig direkt. Pemar sanatorium, ursprungligen uttryckligen ett tuberkulossanatorium, ritades av Alvar Aalto på 1930-talet.

Hannu Vallas, Museiverket
Pemar sanatorium
Pemar sanatorium är ett imponerande byggnadskomplex.

Det anses vara ett av hans mest betydande tidiga verk. Många arkitekter har vallfärdat till området, men nu har också filmmakare fått upp ögonen för den tidiga funkishelheten.

Filmen torde vara klar på våren

Filmen spelas i sin helhet in i Finland, med det tidigare sjukhuset i Pemar som en av de mest centrala platserna. Inspelningar har också gjorts i Åbo, bland annat i Kråkkärret och vid Sjävständighetsplan, i Salo på Märynummi sjukhus och på fredag kommer man att spela in i Pargas i närheten av Gullkrona Kryssarklubbs hamn och cementfabriken samt på ett annat ställe som man inte vill avslöja på förhand.

Mikael Heinrichs
en hamn och en fabrik
Pargas lockade mer än Nådendal den här gången.

Enligt producent Jupe Louhelainen på bolaget Film Service Finland (FSF) borde filmen bli klar under våren 2022, men när den eventuellt når biograferna i Finland är ännu öppet.

"Nådendal ett alternativ, men vi gillade Pargas mera"

– Man har satsat mycket på det visuella och konstnärliga i filmen. Att valet föll just på Pargas för scenen med hamnen och cementfabriken har sin förklaring i den unika stämningen på platsen. Vi hade ett femtontal alternativ att välja mellan, men bestämde oss rätt snabbt för just det här stället. Nådendal var ett alternativ, men vi gillade Pargas mera, säger Louhelainen.

Mikael Heinrichs
Ödsliga hus
Flera av byggnaderna på det tidigare sjukhusområdet figurerar i filmen som beskrivs som mörk och kuslig.

Han poängterar att filmen inte är någon solskenshistoria och att man just därför sökt inspelningsplatser med "en mörk sida".

Regissör med konstnärsbakgrund

Den 39-åriga Huang Ran har en bakgrund som konstnär, både inom traditionell konst och multimedial konst, och ses som en lovande regissör. Att valet föll på Pemar sanatorium kan man tacka Google för.

Mikael Heinrichs
ett vitt hus bakom träden
Då man sökte en sjukhusbyggnad i skogen landade regissörens googlesökning på "Paimio".

– Då vi jobbade med manuset såg jag framför mig en väldesignad sjukhusmiljö, egentligen då ett mentalsjukhus, som ligger någonstans i skogen. Jag helt enkelt googlade och hittade ”Paimio”. Då var jag i kontakt med producenten Jupe på FSF och kom på ett första besök hit redan 2018. Projektet startade här i Pemar, trots att vi tidigare funderade också på Sverige, men då vi senare hittade en massa andra potentiella platser i Finland föll bitarna på plats.

Arkiv / Mikael Heinrichs
en vit stenbyggnad i funktionalistisk stil
Mannerheims barnskyddsförbund MLL verkade senast i sanatoriet i Pemar som numera förvaltas av en stiftelse.

Effektivt och prisvärt i Finland

Produktionsstödet för utländska filmteam som går på 25 procent förutsatt att man anlitar finländsk arbetskraft har också spelat in. Filmens produktionsteam är internationellt, men sysselsätter naturligtvis också finländska filmproffs i rätt stor utsträckning. Ran lovordar också effektiviteten i Finland.

– I Kina kan vi ha 300 personer på en inspelningsplats där alla har sin specifika uppgift, men här klarar vi av ungefär samma jobb med 20 personer, då alla sträcker sig till sitt yttersta, kommunikationen fungerar och jobbar motiverat och effektivt.

Han medger att han blev aningen förskräckt i början då så få personer var på plats, men den oron visade sig obefogad.

– Alla visade sig vara väldigt erfarna och de har också kunnat lära mig mycket nytt, säger Huang ödmjukt.

Skådespelare spikades tidigt

De bärande rollerna besattes egentligen redan medan manuset skrevs, vilket inte vanligtvis hör till normerna i branschen.

Elena Ringo/Wikimedia Commons/elena-ringo.com
en man sitter vid en mikrofon
Stellan Skarsgård gör en av rollerna i filmen där frun Megan Everett-Skarsgård skrivit manuset och sonen Gustaf Skarsgård spelar huvudrollen.

– Redan då vi satte i gång med manuset hade jag klart för mig att jag ville ha Stellan i en av rollerna och han tackade ja. Vanligtvis inleds rollbesättningen först då manuset är klart, men här valde vi en litet annan väg.

Ursprungligen var det meningen att man skulle ha spelat in filmen redan i fjol, men coronapandemin satte käppar i hjulet och sköt fram inspelningarna med ett år.

– Resandet är fortfarande ganska knepigt, jag hade planerat att åka till Sverige efter att vi är klara med inspelningarna för att tillbringa julen hos Stellan och hans familj, men vi får se hur det blir med den saken.

En tredjedel klart i slutet av veckan

Inspelningarna har hållit tidtabellen och Ran uppskattar att man vid veckans slut har ungefär en tredjedel av materialet klart. Nästa vecka bär det av till Helsingfors, där omkring fem veckor av inspelningar återstår.

Film Service Finland fungerar som produktionsbolag tillsammans med Huangs eget bolag Fake Action Truth. För finansieringen står enligt tidningen Variety den kinesiska videostreamingtjänsten iQIYI och Business Finland samt den asiatiska medie- och konstfonden Art Algorithm Capital.

Pengar och kunnande gör Finland lockande

Ett tiotal internationella filmer och serier spelas in varje år i Åbotrakten.

Teija Raninen på Västra Finlands filmkommission WFFC säger att man också spelar in en del i Pargas och i skärgården, men att man skulle marknadsföra trakten ännu mer aktivt till internationella filmbolag om också Pargas stad skulle vara medlem i filmkommissionen. För närvarande är man inte det, men den saken skulle Raninen gärna se en ändring i.

Mikael Piippo/SPT
en kvinna sitter i en röd soffa
Teija Raninen på WFFC hoppas på att få också Pargas med i filmkommissionen.

– Jag har i många års tid lobbat för att också Pargas skulle vara med i filmkommissionen.

För närvarande är 11 kommuner med: Åbo, S:t Karins, Lundo, Masku, Virmo, Nådendal, Nousis, Pemar, Reso, Rusko och Sagu.

Stor nytta för hela ekonomin

Konceptet med ett produktionsincitament på 25 procent av produktionskostnaderna för internationella filmproduktioner i Finland är det som lockar många just nu.

För 2021 har man en budget på 10,6 miljoner euro för det här stödet, men Raninen själv hoppas på att man också i Finland kunde överväga ett liknande koncept som i Island, där man inte har ett tak på stödpengarna.

– Vi vet att bolagen lämnar efter sig åtminstone fyrdubbelt upp med pengar då man tar alla sektorer i beaktande: logistik, inkvartering, catering, byggande … Vårt största problem är helt enkelt bristen på arbetskraft, vi har många som är intresserade att spela in i Finland och i Åbotrakten, men vi har inte alltid tillräckligt med personal till vårt förfogande.

I och med att produktionsstödet kräver både ansökan och redovisning, ser Raninen svart på vitt vilken nytta som produktionerna har för den lokala ekonomin.

– Jag redogör för våra medlemskommuner om vilka tjänster som utnyttjats i vilken kommun och hur intäkterna hänför sig till de olika produktionerna som fått stöd. Och visst är det här ju en stor grej för Pemar på alla vis, det är många lokala företag som engagerats.

Alvar Aalto var filmentusiast

Det skriver vd:n för stiftelsen Pemar sanatoriumHenna Helander under. För hennes del har det varit en stor ära att kunna erbjuda utrymmen till filmteamets förfogande.

– Alvar Aalto var för övrigt också filmentusiast och då han ritade byggnaden gjordes matsalen så att den också kan fungera som en biograf. Vi kommer förhoppningsvis också att kunna visa filmen för inbjudna gäster i den salen i något skede, säger hon.

Reporter (Pargas)
Publicerad: