Storägare i Rederiaktiebolaget Eckerö vill ha nyemission – ogillar att Birka ska säljas
Få Birka Stockholm i trafik igen i stället för att sälja henne. Det är ett mål för fyra delägare i Rederi ab Eckerö som vill ha en nyemission som kan ge upp till 30 miljoner.
Bolagen Baltic Group, W.J. Dahlman, Erihold och Notberg som tillsammans äger över 10 procent av aktierna i Rederiaktiebolaget Eckerö föreslår en extra bolagsstämma. På den vill de ha ett beslut om en nyemission som kan ge rederibolaget ett kapitaltillskott på mellan 15 och 30 miljoner euro, utöver det obligationslån på 62 miljoner som rederiets ledning nyligen fattade beslut om.
Baltic Group är den tredje största delägaren i Rederiaktiebolaget Eckerö med 3,56 procent av aktierna. W.J. Dahlman äger 2,57 procent av aktierna, Notberg 2,18 procent och Erihold 1,06 procent.
Baltic Groups vd Johan Eklund avböjer att kommentera emissionsförslaget och säger till Nya Åland att de fyra delägarbolagen har enats om att deras juridiska ombud Daniel Widman ska föra deras talan.
”Tyst” från styrelsen
Daniel Widman säger att initiativet gick ut till massmedia samtidigt som det sändes till Rederibolaget Eckerös styrelse.
– Representanter för ägarna har varit i kontakt med styrelsen tidigare men sedan våren har det varit tyst. Så nu väljer man att vara mer konkret i sitt initiativ, säger Widman.
– Man upplever att det bland ett brett aktieägarkollektiv finns en stor vilja och beredskap, en sorts talkoanda, att ställa upp för att stärka bolagets kassa. Den typen av finansiering som de erbjuds är räntefri och ger styrelsen en större buffert. Det finns en förhoppning om att styrelsen gör samma bedömning som de här ägarna, att det här ligger i allas intresse.
De fyra delägarna har inte kontaktat den största delägaren, Rederi Ab Skärgårdstrafik, som har drygt 11,4 procent av aktierna. Styrelseordföranden Marika Mansén-Hillar, som representerar aktiebolaget, äger 2,38 procent av aktierna.
Stärkt ut pandemin
Målet med initiativet är att säkra verksamheten och att rederiet ska gå stärkt ur pandemin.
Omfinansieringen genom obligationslånet kräver en hög resultatnivå de närmaste åren, skriver de fyra i initiativet.
”Om Rederiet inte klarar av villkoren kan lånet förfalla till omedelbar betalning. Två av Rederiets mest inkomstbringande fartyg utgör pant för lånet. Utan dessa fartyg finns ingen trafik.
Med en nyemission minskar behovet av lånefinansiering och rederiet får en ekonomisk stabilitet som gör att man kan undvika ”kostsamma beslut”.
”Vår förhoppning är att rederiet genom en lyckad emission till och med skulle erhålla en sådan ekonomisk stabilitet att man kunde utreda en möjlig sysselsättning för Birka Stockholm i stället för att tvingas sälja henne till ett pris som kan understiga bokfört värde”, skriver de fyra.
Ett beslut om nyemission förutsätter att mer än hälften av aktierna som representeras på en extra bolagsstämma röstar för beslutet.
Patrik Dahlblom/Nya Åland/SPT