Stora trafikstockningar väntar när järnvägsbron över Skolgatan ska förnyas – busslinje 8 styrs om

Robin Sjöstrand
Skolgatans järnvägsbro
Under arbetet kommer Skolgatan ibland helt att stängas av, vilket kommer att orsaka stora trafikstockningar i området.
Publicerad:

Skolgatan och dess förlängning ut mot Nådendal är Åbos största, och egentligen enda, trafikled för de som är bosatta norr och nordväst om staden. Leden är kraftigt trafikerad och när arbetet med att förnya järnvägsbron som går över Skolgatan inleds i slutet av maj kommer det att ha stora konsekvenser för trafiken på området.

Bron förnyas i och med att bangårdsområdet byggs om och det innebär att de tre körfälten som går under bron tidvis kommer att vara helt eller delvis stängda fram tills att arbetet avslutas i mitten av 2024.

Skolgatans järnvägsbro är byggd 1935 och är i dåligt skick. Bron hade behövt förnyas också utan bangårdsprojektet

Runsalabussarna får ny rutt

Arbetena kring järnvägsområdet påverkar också busstrafiken, och främst linje 8, som går från Runsala in till centrum.

I onsdags bestämde kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att flytta linjens rutt från Bangårdsgatan, för att undvika förseningar på linjen. Flytten sker så att linjen i riktning centrum från Pansiovägen svänger av till Banvaktsbrinken och sedan följer Trädgårdsgatan in till centrum genom Port Arthur, parallellt med Bangårdsgatan.

Inne i centrum går linjen längs med Humlegårdsgatan och Eriksgatan till hållplats A8 vid Salutorget. Rutten är den motsatta i riktning ut till Runsala.

Ändringen av linje 8 gäller tills vidare.

Publicerad: