Stora kliv från ståltiden i Lappvik – kan bli Nordens största bas för myndighetsbåtar
Uniformer blandades med kavajer och seglarjackor i Port of Lappvik i Hangö på fredagen.
Den Tyköbaserade båttillverkaren Marine Alutech hade bjudit in kunder och samarbetspartners till evenemanget Marine Port Day för att visa upp sin nya enhet i Lappvik.
Stadsdirektör Denis Strandell fick inleda evenemanget.
– I Lappvik fanns ett stålverk i nästan 50 år som sysselsatte 500 personer som mest. När också SSAB med 150 anställda stängde befarade vi en katastrof. Därför är vi otroligt glada att konsortiet Port of Lappvik hittade stället och började bygga upp ny verksamhet här. Vi är också mycket nöjda med att Gränsbevakningsväsendet bygger upp sin bas för Finska viken här.
När SSAB hade flyttat ut våren 2021 insåg Marine Alutech att Lappvik är det perfekta stället för service, underhåll och förvaring av myndighetsbåtar. Man kallar det för livscykeltjänster för myndighetsfartyg.
– Både läget och området är utmärkt för verksamheten, säger Ilja Hakanpää , försäljningschef på Marine Alutech.
Marine Alutech som grundades 1991 har fortfarande sin tillverkning i Tykö.
I Lappvik har man plats för tiotals myndighetsbåtar
– Under förra vintern som var vår första hade vi 35 båtar i förvaring men vi har plats för 60–70 stycken, säger vd Niko Haro.
I praktiken tar man hand om myndighetsbåtar som opererar på havsområdet från Hangö österut. För myndighetsfartyg väster om Hangö erbjuder Marine Alutech motsvarande tjänster i Tykö och i Latokari i Åbo.
I Lappvik är tillsvidare två personer stationerade. De assisteras av ett rörligt team på tio personer som rör sig mellan Alutechs enheter.
För stunden är det specifikt fråga om servicetjänster i Lappvik men på sikt kan det ändra.
– Vi letar ständigt efter 10–15 personer till monteringen. Vi skulle behöva totalt 30 personer till för vår egen produktion. Om vi hittar dem här så är det möjligt att vi flyttar en del av monteringen hit. Åtminstone är lokalerna inget hinder, säger Haro.
– Men eftersom största delen av kunderna finns utomlands behöver vi bygga upp en servicekunskap där också, säger Hakanpää.
Hittade hem i Lappvik efter 20 år
En tredjedel av Tyköföretagets båtar går till den inhemska marknaden och resten på export.
– Vi har fem stora båtkunder och fem servicekunder i Finland. Så underlaget är ganska litet. Men referenserna från hemlandet är viktiga för ett exportföretag, säger Haro.
Marine Alutech har haft en serviceenhet i Frihamnen i Hangö i fem år men har letat efter en lämplig plats längs den nyländska kusten i 20 år. De smala sunden och det bräckta vattnet i Tykö gör att där kan vara is i fyra månader.
– Våra internationella kunder har inte förståelse för det, säger Haro.
Man har redan haft nytta av Lappviks isfria läge. I vintras slutförde man tillverkningen av och provkörde några båtar i Lappvik då det var is i Tykö.
Allt detta främjar den nationella försörjningsberedskapen
I Lappvik håller Gränsbevakningsväsendet på att inreda en ny sjöbevakningsstation i en av kontorsbyggnaderna.
Stationen ersätter den nuvarande på Baggö. Det är också i Lappvik som de två nya bevakningsfartygen som ersätter Tursas och Uisko ska ha sin hemmahamn.
Förutom Gränsbevakningen är Finnpilot, Marinen, räddningsverket, Tullen och Traficom mer eller mindre involverade i Lappvik.
– Det här blir Nordens största hub för tjänster för myndighetsfartyg. Gränsbevakningsväsendet har sitt beredskapslager här som vi också underhåller. Allt detta främjar den nationella försörjningsberedskapen, säger Hakanpää.
På evenemanget där Marine Alutechs samarbetspartner också presenterade sig kunde också testa proffsbåtar. En av dem var den obemannade fjärrstyrda båten Aurora som utvecklats hos Marine Alutech i hemlighet under två års tid.
Aurora är en fjärrstyrd, självgående båt. I praktiken fungerar den som en radiostyrd leksaksbåt men storleken är verklig.
Syften med båten är att man kan sända den obemannad för att undersöka till exempel kemikalieolyckor eller oljeolyckor.
– Den kan användas i specialsituationer för att inte riskera besättningen, säger dess utvecklare Jouni Hirvenkivi.
Båten kan i princip styras varifrån som helst i världen via till exempel satellit.
– Den största fördelen med systemet är att man kan använda det nätverk som passar bäst för situationen.
Stort intresse för obemannade farkoster
Aurora är byggd på en mer eller mindre standardversion av en Marine Alutech-båt med jetaggregat.
– I prototypskedet är det bra att använda en traditionell båt för att minimera riskerna.
Båten kan göra 46,8 knop men har en marschfart på 25 knop.
I Finland hindrar lagen tillsvidare att båten är helt obemannad. Därför måste det finnas en förare ombord när den testas, även om båten kan köras helt och hållet från land.
– Man lagen kommer att ändras. Det kommersiella intresset för obemannade farkoster är stort. Vi har redan en slutkund. Och marknaden är global, säger Hirvenkivi.
Aurora testades på vattnet första gången i december.
– Vi kommer fortsättningsvis att testa i Tykö för det mesta. Men visst är Lappvik ett bättre ställe om man vill testa ute på öppet hav.