Stoppa inhousebolagen – ändringarna i upphandlingslagen behövs!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Nylands företagare är oroade över den praxis som rotat sig i den offentliga sektorns upphandlingsmetoder, där upphandlingar kringgås genom inhousebolag.
Detta innebär i praktiken att kommuner eller välfärdsområden köper en nominell aktie i ett inhousebolag och använder detta som grund för direktupphandlingar.
Även om inhousebolag kan vara motiverade i vissa speciella fall har deras användning utvidgats till områden där det finns fungerande privata marknader, såsom ekonomiförvaltningstjänster, IT-tjänster och tvättjänster.
Denna utveckling har lett till att massiva inhousebolag har tagit marknadsandelar från privata företag.
Detta är inte bara ett problem för företagen, utan även för den offentliga ekonomin, eftersom forskning visar att inhousebolag ofta är upp till tiotals procent mindre effektiva än privata aktörer.
Utgångspunkten bör vara att endast tjänster som inte har fungerande privata leverantörer hör till den offentliga sektorns ansvar.
I den nuvarande svaga offentliga ekonomin är det därför nödvändigt att kritiskt utvärdera vilka tjänster som överhuvudtaget är motiverade att producera offentligt ägda.
Utgångspunkten bör vara att endast tjänster som inte har fungerande privata leverantörer hör till den offentliga sektorns ansvar.
Försvarare av inhousebolag hävdar ofta att dessa bolag gör upphandlingar genom att konkurrensutsätta tjänster för sina ägare.
Tyvärr finns det ingen offentlig information om detta, eftersom inhousebolag inte omfattas av offentlighetslagen.
Bristen på transparens väcker frågor om ansvar och effektivitet.
Varför kräver vi inte att inhousebolag publicerar sina inköpsdata och information om sina upphandlingar?
Detta skulle vara det enda sättet att säkerställa att offentligt ägda bolag agerar öppet och rättvist i upphandlingsfrågor.
Ändringarna i upphandlingslagen som föreslås i regeringsprogrammet är därför mycket välkomna.
Den minimiäganderätt som ställs för inhousebolag klargör spelreglerna och förhindrar konkurrens kringgående baserat på skenägande. Detta är ett viktigt steg både ur ett företags- och regionalt livskraftsperspektiv.
Kommuner, oavsett storlek, kan fortsätta att dra nytta av gemensamma upphandlingar och upphandlingsringar.
Kommunala bolag förbjuds inte med denna lag, utan reglerna för rättvisare konkurrens preciseras.
Större kommuner har säkert mer upphandlingskompetens än mindre kommuner.
Lösningar för upphandlingskompetens finns också på marknaden och genom att känna till marknaden.
Offentliga upphandlingar bör stödja rättvis konkurrens och öppenhet. På så sätt säkerställs att offentliga medel används så effektivt som möjligt, samtidigt som en livskraftigare företagssektor skapas i hela Finland.