Stöder Ulla Achréns tankar om konserthuset

Publicerad:

De förtroendevalda bör bestämma vad som ska ske med det gamla konserthuset. Eftersom planering och byggande av ett nytt kommer att ta lång tid, måste det gamla i vilket fall som helst renoveras, men ingen dyr ombyggnad som tidigare planerats behövs. Under snabbrenoveringen får TFO nöja sig med att spela i Logomo med elektronisk ljudåtergivning. Jag vill framhålla Krakows konsert- och kongresscentrum som förebild för ett framtida nybygge. Det är visserligen en mycket större stad än Åbo, men ett konsertcentrum i Åbo lockar besökare från hela regionen och Åbo har på sikt mycket större ekonomiska resurser än Krakow. Vid detta centrum finns parkeringsfält på marken, busshållplats, taxistation, cykelparkering, och underjordisk parkering i två våningar. Det tog en halv timme för oss att promenera dit från centrum (drygt 2 km) men de flesta verkade komma dit med buss, bil eller taxi. Auditoriehallen, S1, har 1915 sittplatser med flera läktarnivåer. Akustiken är en av Europas bästa, vi hörde i en fullsatt sal en pytteliten barockorkester med kör, klingade perfekt, mycket bättre än i musikhuset i Helsingfors. Scenytan är 340 kvadratmeter, vilket betyder att även baletter och operor uppförs. Teaterhallen, S2, har plats för 600 personer och scenytan är 210 kvadratmeter. Kammarhallen, S3, är även akustisk, 400 platser och hela 500 kvadratmeter scenyta! Den går enkelt att dela upp i flera rum med tanke på konferenser. Konferenshallen, S4, är däremot inte akustisk, utan ljudåtergivningen för 400 personer sköts elektroniskt. Även den kan uppdelas. Åbo har redan satsat på stadsteatern, så teaterhallen S2 behövs inte. Men S1, S3, och S4 skulle bilda en sådan multifunktionell helhet som Johan Hollstén och Ulla Achrén efterlyser. Då S2 faller bort kunde S3 (kammarhallen, akustisk, delbar) byggas större, säg 600 platser, dubbelt mera än Sigynsalen, och användas för balettföreställningar, kör- och orkesterkonserter med andra ensembler än TFO eller med grupper ur TFO, samt för kongresser. Den akustiska huvudsalen borde rymma 1800 personer, gärna 2000. Tillräckligt utrymme mellan platserna måste garanteras även utan pandemi. Tammerforshusets huvudsal rymmer 1800 och musikhuset i Helsingfors 1700 personer. När man bestämt vad man vill ha på lång sikt kan man på nytt diskutera placeringen. Självständighetsplan är definitivt för liten.