Stiftelsen äger snart hela ÅU Media - möjliggör lokalt producerad journalistik också i fortsättningen

Arkiv/Carina Holm
Man i kontorslandskap.
Enligt skattmästare Lasse Svens på stiftelsen för Åbo Akademi kan ÅU Medias värde inte enbart mätas i ekonomiska termer utan behöver ses mot en större helhet.
Publicerad:

Stiftelsen för Åbo Akademi ökar sin ägarandel i ÅU Media Ab och äger nu över 90 procent av bolaget. Genom aktieförvärven vill stiftelsen stärka sitt språk- och kulturbärande syfte och garantera ÅU Medias starka regionala ställning.

Att uppnå lönsamhet i mediebranschen är en stor utmaning, men där flera andra stiftelser sålt ut sina tidningshus går Stiftelsen för Åbo Akademi mot trenden. Enligt skattmästare Lasse Svens på stiftelsen kan ÅU Medias värde inte enbart mätas i ekonomiska termer utan behöver ses mot en större helhet.

Ett av stiftelsens uppdrag är att stödja det svenska i Finland och finlandssvensk kultur, och i det uppdraget faller ÅU Media väl in, säger Svens.

– Vi var redan majoritetsägare i mediebolaget, och genom att utöka ägandet kan vi fortsätta stödja och främja det svenska, speciellt i sydvästra Finland, och möjliggöra lokalt producerad journalistik också i fortsättningen.

Varför vill då stiftelsen äga ÅU Media till hundra procent?

– Vi tar vårt ägaransvar på allvar och vill säkerställa att Åbo Underrättelser och Pargas Kungörelser fortsätter vara en lockande del av medieutbudet i Finland.

– Det finns också helt praktiska orsaker. För att kunna möjliggöra ett utökat stöd eller andra stödformer än de nuvarande är det nödvändigt att stiftelsen äger bolaget till hundra procent. Orsakerna bottnar i stiftelselagen.

Vi kommer inte att vara involverade i ÅU Medias redaktionella eller operativa arbete, det ansvarar bolagets ledning för

Stiftelsens ambition är att förvärva alla återstående aktier i bolaget, och därför kommer den att kontakta de återstående ägarna. Svens understryker att stiftelsens roll också i fortsättningen är kulturbärande och renodlat strategisk.

– Vi kommer inte att vara involverade i ÅU Medias redaktionella eller operativa arbete, det ansvarar bolagets ledning för. Som ägare förväntar vi oss att verksamheten ska drivas professionellt och kostnadseffektivt.

Inte heller ligger någon Bonnieraffär och lurar bakom aktieförvärvet, enligt Svens.

– Vi vet alla att mediebranschen genomgår omfattande förändringar, och konsolideringar är en del av den utvecklingen. Men för tillfället pågår inga sådana samtal med vare sig Bonnier eller några andra aktörer.

Äger du aktier i ÅU?

Aktieägare i ÅU uppmanas ta kontakt med Sabine Schütt på ÅU Media för att uppdatera sina kontaktuppgifter i aktieägarregistret, antingen per mejl på adressen sabine.schutt@aumedia.fi eller genom att ringa ÅU:s kundtjänst på numret 02 274 9945 (vardagar kl. 9-12).

Chefredaktör
Publicerad: