"Spårvagnar på gummihjul" är bättre än spårvagnar
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Åbo. Åbo har haft spårvagnstrafik från 1880-talet till 1970-talet.
Då togs ett tjänstemannabeslut i Åbo stad att upphöra med all spårvagnstrafik i Åbo, samt riva upp alla spårvagnsrälsar.
Istället började man planera spårvagnar på gummihjul, det vill säga bussar.
Skillnaden med spårvagnar på gummihjul är att spårvagnar på räls följer rälsen, medan spårvagnar på gummihjul kommer till platser dit inte spårvägar kan ledas.
De senaste åren har Åbo stad utvecklat gummihjulsspårvagnarna, med andra ord busstrafiken, med Föli i Åbo.
Man har skapat långfärdsbussresor, som Nådendal–Lundo och Åbo–Kuhankuono nationalpark. Man kommer smidigt med buss från passagerarfartygsterminalen till flygfältet, en rutt som fått elbusstrafik.
Även hybridbussar har fått status som lämpliga färdmedel i Åbo. Hybridbussarna är omtyckta och det är särskilt hållplatsskärmen inne i bussen och hållplatshallåan. Tack Kjell Wennström !
Åbo behöver inte längre spårvagnstrafik på räls. Den tiden är förbi.
Man försöker dock återinföra spårvagnstrafik på nytt i Åbo, men det stöter på allt större motstånd. Snart är det bara konduktören mot befolkningen.
Bästa borgmästare Minna Arve ! Var god och utveckla hybrid-gummihjulsspårvagnarna på ett sätt så att de betjänar och utgör åtminstone 70 procent av all kollektivtrafik för regionen.
Magnus Taxell
Åbo