Spårvagnar kan rulla i Åbo om sju år – kollektivtrafikfrågan på väg att få svar

ÅU-foto
Publicerad:

På måndag tar stadsstyrelsen i Åbo ställning till hur stadens kollektivtrafikkapacitet ska utökas.

Stadsdirektör Minna Arve föreslår att staden investerar 330 miljoner euro i två spårvagnslinjer. Den ena, Vetenskapsparkens linje, skulle gå från centrum, via Vetenskapsparken i Kuppis och Österås, till Kråkkärret.

Den andra, Resolinjen, skulle gå från centrum, via Västra centrum, till grannkommunen Reso. Det är tänkt att staten ska stå för 30 procent av investeringskostnaderna.

Om fullmäktige i Åbo godkänner planerna ska planeringsfasen inledas direkt. Byggandet av linjerna kunde inledas så tidigt som 2023 och de första spårvagnarna skulle rulla i Åbo igen, för första gången sedan 1972.

Lämnar dörren öppen för andra alternativ

Spårvagnstrafiken motiveras med att den bidrar till stadsutvecklingen mera än vad det andra alternativet, eldrivna dubbelledbussar, gör. Investeringen är också strategiskt viktig för hela regionen, och en satsning som staten kan stöda, säger Arve i ett pressmeddelande.

Till tidningen Turun Sanomat säger hon trots allt att projektplaneringen ska göras så, att linjerna också kan trafikeras av så kallade superbussar. Den tekniska utvecklingen är sådan att bussar fortfarande är ett alternativ, motiverar Arve.

Klart är också att frågan är långt från avgjord. I Åbo har De gröna förespråkat spårvagnsalternativet, men intresset bland övriga partier har varit ljummet.

SDP har bett staden utreda om det nuvarande bussnätets kapacitet kan utvecklas så att det klarar av en större passagerarmängd. Sannfinländarna har motsatt sig spårvagnsalternativet och Samlingspartiet har haft svårt att formulera en åsikt i frågan.

LÄS OCKSÅ:

I Åbo står valet mellan spårvagnar och dubbelledade busar - så här tänkte de i Malmö och Lund

Konsult: Åbo klarar sig utan spårvagnar - bussar med egna körfält räcker

Publicerad: