Socionomen har en bred kompetens som behövs inom småbarnspedagogiken

kvinna med pannlugg och rosa tunn tröja ler mot kameran
Lena Storbacka Järvinen
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Socionomen inom småbarnspedagogiken är en ny yrkesroll och arbetet med att tydliggöra hens arbetsuppgifter pågår.

I sin examen får socionomen småbarnspedagogiskt och socialpedagogiskt kunnande.

I de nationella föreskrifterna betonas att socionomen har kompetens i mångprofessionellt arbete, att handleda familjerna till service inom social- och hälsovården, samt att stöda vårdnadshavarna i barnets fostran.

Det är dock kommunerna som gör uppgiftsbeskrivningarna för socionomerna.

Hur ser det då ut i kommunerna? Hurdana typer av kompetenser betonas?

Efter en genomgång av de arbetsannonser som i november fanns publicerade i kommunsektorns portal för lediga jobb, kan jag personligen konstatera att de kompetenser som beskrivs i dem visar på att socionomen har en mycket bred kompetens.

Av annonserna framkommer att många kommuner har uppgiftsbeskrivningarna färdiga och en del kommuner anställer socionomerna för att de ska kunna vara med och bygga upp den egna arbetsbilden.

Ur annonserna framkommer det att socionomen har särskild kompetens i att stöda barnet och familjen i frågor som tangerar välmående och välbefinnande.

Det handlar om att dels arbeta för att känna igen risker för välmående, att förebygga utsatthet och mobbning i barngruppen, dels att känna igen och stärka barnets och familjens resurser.

Positivt bemötande och att använda sig av positiv pedagogik är viktiga i det här arbetet. Socionomen har en bred kompetens att öka barns delaktighet i barngruppen och kan leda smågruppsverksamhet.

Via forskning har man kunnat känna igen att barns goda sociala och emotionella färdigheter bidrar till öka välbefinnandet och minska på risken för utsatthet.

I flera kommuner betonas socionomernas kunnande i att stöda och handleda de familjer där det finns risker för utsatthet och behov av välmående, där till exempel vårdnadshavarna önskar mera stöd.

Det kan handla om att goda metoder som redan används inom småbarnspedagogiken kan tas i bruk i barnets hem.

Inom Yrkes högskolan Novias projekt Resursstarka barn (2020–2023) har vi aktivt jobbat för att skapa nya verktyg för att stöda barns sociala och emotionella färdigheter, samt att öka samarbetet med barnets hem.

Inom projektet har material som kan användas i hela barngruppen utvecklats, men det har via forskning och från fältet lyfts fram att det saknas verktyg för att jobba med de barn och familjer som har mera behov av stöd.

Före jul publiceras "Träna med djurvännerna" där fokus är att jobba med barn i barngruppen, men också att stärka samarbetet med barnets hem.

I materialet ingår verktyg för att arbeta med barnets resurser.

Det är viktigt att barnet också blir medvetet om det som är svårt och får sätt att hantera och öva på det som är svårt. Behovet av stöd kan vara liknande hemma och inom småbarnspedagogiken.

Verktygen i "Träna med djurvännerna"-materialet kan används också i barnets hem för att använda liknande metoder som stöder barnet oberoende av kontext.

I materialet ingår även verktyg för att stöda familjen i frågor som gäller barnets fostran. Det kan handla om vardagsrutiner eller hitta sätt som får vardagen att fungera smidigare.

Materialet som utvecklats inom projektet Resursstarka barn är utvecklat särskilt med tanke på socionomens uppdrag och kompetenser.

Materialet kan fungera som ett konkret verktyg för socionomens nya, intressanta och viktiga arbete för att stöda barnets och familjens välbefinnande.

Lena Storbacka Järvinen
Publicerad: