Skärgårdens service i superklass

Pressbild
Ljushårig kvinna.
Mirva Järvinen
Mirva Järvinen
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Vår familj växte med en liten seglare i November 2020. Det betydde att vi nu hade en annorlunda seglingssemester framför oss i sommar.

Förväntningarna var förstås höga inför semestern och vi hade planerat rutter och utrustning under våren. Det är en hel del man måste tänka på då det plötsligt finns en halvåring med i sittbrunnen.

Den sjunde juni var det start som gällde. Strålande sol! Vi valde att åka iväg i juni, eftersom vi bara kunde gissa oss fram till hur mycket gammalt (och nytt) båtfolk som skulle ta sig ut i skärgården efter midsommaren detta coronaår.

Kalla det kanske en till “biverkan” av corona? Slanten har alltid två sidor, skärgården och dess näringsliv frodar under sommarmånaderna men samtidigt är det en stor påfrestelse för naturen, för hamnarna och deras serviceutbud och även för båtfolket att enas om den fina skärgården vi har.

Som tur har vi en skärgård full med otroligt vackra ställen och bra service med jämna avstånd så detta var inget vi var nervösa över. Gästhamnarna idag har ett mångsidigt och bra serviceutbud så vi klarade oss verkligen mer än väl, även om vi gillar naturhamnar för det mesta. Bra planering är det som gäller med “baby onboard”.

Det man naturligtvis behöver mer av är vatten och tvättmöjligheter. Speciellt med en relativt liten vattentank, var detta något vi måste ta i beaktande då vi planerade vår rutt.

Det man kan konstatera rakt av är att det egentligen inte finns vatten att tanka med söder om Korpo/Nagu men då vi visste detta, var det bara att planera vattentankningar med jämna mellanrum och vara sparsam.

En liten seglare åstadkommer även en hel del tvätt så det var tvättstuga som gällde med en veckas mellanrum. Tro det eller ej, men det finns faktiskt väldigt bra med tvättmaskiner i de flesta gästhamnar med service. Även på Åland, vilket var en glad överraskning med tanke på vår ruttplanering.

Det som diskuterats som en het potatis de senaste åren är septitanken och dess tömning. I Finland är det förbjudet att släppa ut innehållet i sjön (äntligen!) och som en följd av detta har vi ett tätt nätverk med tömningsställen runt om i skärgården (stort tack Håll Skärgården Ren rf!).

Eftersom skärgården och dess serviceutbud verkligen tänjt sina gränser denna sommar, var det flera pumpar runt om i gästhamnarna som var ur funktion, vilket ju betyder att de även använts aktivt. I stora drag fungerar detta system ändå väldigt bra med tanke på hur stort behovet är.

El, matbutik, dusch, bastu etc. är bekvämligheter som uppskattas med jämna mellanrum, men som ändå finns mer eller mindre i var och varannan gästhamn. Med en bebis ombord får landströmmen en helt ny betydelse, det är inte längre endast smarttelefonen som behöver laddas...

Butiksutbudet i skärgården är bra men det viktigaste (såsom t.ex. blöjor och barnmat I detta fall) lönar sig att ta med hemifrån. Livet känns helt enkelt enklare så.

Sist men inte minst, gillar vi ju alla bra kundservice. Detta är något som de i skärgården kan. Det är även något vi alla skall uppskatta, det är guld värt med hjälp på öarna ute i skärgården då vi kommer dit och är deras gäster. Hamnavgifterna är fortfarande idag rätt så resonliga även om mängden gäster och serviceutbudet växt de senaste åren.

Summa summarum, vi hade en fantastiskt semestersegling i Åbolands skärgård. Med lite mer planering (än förut) går det fint även med en liten baby sailor ombord. Allt finns till hands, och om något inte finns, visar det sig ofta att man även klarar sig fint utan det.

Sköna sommarvindar!

Mirva Järvinen
Publicerad: