Skärgårdens Ringväg behöver fler cykelvägar

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Billigare än Tallinntunneln eller Västmetron. Bättre vyer. Förnyade Skärgårdens Ringväg.

Skärgårdens ringväg har varit och är en lysande idé. Allt heder till de som har skapat den. Den kan och måste ändå förbättras. Breda cykelvägar måste byggs längs hela 250 kilometer långa rutten. Som sådan är den besvärlig att använda, till och med farlig.

Cykelvägen måste vara tillräckligt bred för dubbelriktad trafik. Det finns nog cykelvägar längs en del av rutten, kanske femtio kilometer. I Nagu, Korpo, Houtskär, Iniö, Gustavs, Tövsala och på flera andra ställen är vägkanterna alltför smala. I praktiken finns de inte alls. Vid mötande biltrafik, speciellt när det gäller lastbilar, är det farligt att cykla.

Skärgårdens Ringväg för cyklister med breda cykelvägar skulle vara ett lockande resemål för aktiva turister.

Nya rutten behöver och måste inte exakt följa nuvarande bilvägar. Den kan gå längs gamla byvägar eller genom andra intressanta trakter.

Skulle det verkligen vara billigare än Västmetron eller Tallinntunneln? Det behövs cirka 200 kilometer ny cykelväg. Det finns beräkningar om att en meter cykelväg byggd på en lättbyggbar terräng skulle kosta under 200 euro/meter. En dubbelbred cykelväg, byggd på olika slags terräng kunde kosta till exempel 300 euro/meter i genomsnitt, eller hur?

Totalkostnaden vore i så fall 60 miljoner euro. Säkert kan någon ge en mera professionell värdering.

På den litauiska kusten i Klaipedatrakten finns det cirka 200 kilometer cykelvägar genom omfattande miljöskyddsområden. Visst kan vi också i Finland ha råd för liknande investeringar i miljövänlig infrastruktur.

En sådan modern rutt skulle locka turister och skapa nya företagen ge sysselsättning, arbete, samt skatteinkomster. Finansiering? Staten, kommunerna, EU och kanske någon annan kan delta i en satsning som hedrar 100 år gamla Finland.

Cyklisterna

Klaus Kaltio, Helsingfors

Jukka Aaltonen, Jakobstad

Martti Annanmäki, Vanda

Kari Kaltio, Helsingfors

Antti och Milla Lahdenperä, Tövsala, bondgårdsturismföretagare

Tapani och Liisa Lahdenperä, Tövsala, gamla värden och värdinnan

Henrik Nysten, Helsingfors

Jaakko Ojala, Helsingfors

Kari Oksanen, Helsingfors

Jyrki Paukku, Helsingfors

Publicerad: